The Breath vergeet dit keer de bombast en kiest voor wonderschone songs vol fraaie details
Twee
jaar geleden lukte het niet tussen mij en The Breath, maar de tweede
plaat van het Britse tweetal is van grote klasse. De instrumentatie is
prachtig en beeldend en zangeres Ríoghnach Connolly zingt de sterren van
de hemel. Folk en jazz vieren de boventoon op Let The Cards Fall, maar
The Breath heeft een plaat gemaakt die zich niet in een hokje laat
duwen. Zeker bij beluistering met de koptelefoon hoor je hoe knap het
allemaal in elkaar steekt en hoe mooi en bijzonder zowel de
instrumentatie als de vocalen zijn. Bij het debuut had ik nog flink wat
twijfels, maar nu ben ik echt helemaal om. Prachtplaat van de eerste tot
en met de laatste noot.
The
Breath is een Brits duo dat bestaat uit zangeres Ríoghnach Connolly en
gitarist en songwriter Stuart McCallum. Laatstgenoemde maakte ooit deel
uit van The Cinematic Orchestra en maakte een aantal atmosferische en
beeldende soloplaten, terwijl eerstgenoemde in kleine kring de aandacht
trok met de band HoneyFeet.
De
twee muzikanten uit Manchester bundelden de krachten een jaar of acht
geleden en namen vervolgens ruim de tijd voor het uiteindelijk pas in
2016 verschenen Carry Your Kin.
De
op Peter Gabriel’s Real World Records verschenen plaat werd goed
ontvangen, maar tussen Carry Your Kin en mij wilde het maar niet
klikken. Het was me net wat teveel traditionele folk en zeker ook net
wat teveel bombast, waardoor de plaat uiteindelijk vrij snel naar de
achtergrond verdween.
Ik
had dan ook geen hele hoge verwachtingen van Let The Cards Fall, maar de tweede van The Breath bevalt me veel beter
dan het debuut van het tweetal, dat ik ook nog maar even heb beluisterd
en overigens inmiddels wel meer kan waarderen dan twee jaar geleden.
Waar
Ríoghnach Connolly en Stuart McCallum eindeloos schaafden aan hun
debuut, werd de opvolger in betrekkelijk korte tijd opgenomen. Het heeft
er voor gezorgd dat de tierelantijntjes naar de achtergrond zijn
gedrongen en de vocalen van Ríoghnach Connolly alle ruimte krijgen. Dat
is een wijs besluit want de zangeres uit Manchester laat op Let The
Cards Fall horen dat ze een groot zangeres is.
De
zang op de tweede plaat van The Breath herinnert aan de grote
folkzangeressen uit de Britse folk uit de vroege jaren 70, maar
Ríoghnach Connolly heeft af en toe ook iets van Kate Bush en kan
bovendien verrassend soulvol zingen en dan klinken als een jazzy versie
van Adele of een wat minder rokerige versie van Portishead’s Beth
Gibbons.
Natuurlijk
gaat het op Let The Cards Fall niet alleen om de prachtige zang van
Ríoghnach Connolly, want ook de instrumentatie en arrangementen op de
plaat zijn weer wonderschoon. Stuart McCallum tekent voor de subtiele
maar werkelijk prachtige gitaarlijnen, terwijl een aantal voormalige
collega’s van The Cinematic Orchestra de songs van The Breath voorzien
van stemmige en vaak beeldende klanken.
Zowel
de instrumentatie als de vocalen op de plaat schreeuwen om beluistering
met de koptelefoon, want zonder bijgeluiden klinkt alles nog mooier en
komen bovendien meer fraaie accenten aan de oppervlakte.
Waar
het debuut van The Breath voor mij te vaak wat overdadig klonk, is de
tweede plaat van het Britse duo een uiterst ingetogen plaat van grote
schoonheid. De wat melancholische klanken op Let The Cards Fall bevatten
flink wat elementen uit de folk en de jazz, maar echt in een hokje
duwen kun je de muziek van het duo uit Manchester niet. Twee jaar
geleden begreep ik alle ophef over The Breath niet zo, maar de tweede
plaat van Ríoghnach Connolly, Stuart McCallum en de geweldige
gastmuzikanten is van grote schoonheid.
Erwin Zijleman
Je kunt Let The Cards Fall hier beluiteren en kopen:
https://thebreathmusic.bandcamp.com/album/let-the-cards-fall
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment