Marianne Faithfull maakt op haar oude dag een van haar beste en meest indrukwekkende platen
The
Ballad Of Lucy Jordan was ooit mijn eerste kennismaking met de muziek
van Marianne Faithfull. De Britse zangeres was pas 32, maar haar
stembanden piepten en kraakten, wat haar muziek een bijzondere lading
gaf. De stembanden van Marianne Faithfull kraken inmiddels nog wat meer
en haar stem is nog wat donkerder geworden, maar het maakt haar muziek
alleen maar stemmiger en indringender. Negative Capability is een
donkere maar zeer sfeervolle plaat, waarop Marianne Faithfull de zware
thema’s niet schuwt. De instrumentatie is prachtig en past perfect bij
het unieke en ontroerende stemgeluid van deze unieke zangeres.
Van
Marianne Faithfull verscheen in november vorig jaar een nieuwe plaat, maar werden we ook al getrakteerd op de mooie verzamelaar Come And Stay With
Me: The UK 45s 1964-1969.
Deze
verzamelaar met alle singles die ze in de eerste vijf jaar van haar
carrière uitbracht, opent met Marianne Faithfull’s allereerste single As
Tears Go By (geschreven door Mick Jagger en Keith Richards). Het is een
single die opvalt door een rijke instrumentatie, maar vooral door de
heldere, meisjesachtige en wat plechtig klinkende vocalen van een
piepjonge Marianne Faithfull.
Mijn
eerste kennismaking met de muziek van de Britse zangeres stamt uit
1979, toen ze het fantastische Broken English uitbracht. In mijn
beleving was Marianne Faithfull destijds al aardig op leeftijd, want er
zat destijds al meer gruis op haar stembanden dan bij de gemiddelde
mijnwerker. Marianne Faithfull was op het moment van de release van
Broken English echter pas 32 en was gesloopt door vijftien jaar drank en
drugs in de entourage van The Rolling Stones.
Inmiddels
zijn we bijna 40 jaar verder. Marianne Faithfull vierde in de laatste
dagen van 2018 haar 72e verjaardag en kwam op haar 71e met een nieuwe
plaat. De Britse zangeres heeft flink wat dalen gekend tijdens haar
lange carrière, maar Before The Poison uit 2005, Easy Come Easy Go uit
2008 en met name Give My Love To London uit 2014 vond ik geweldige
platen.
Op
haar nieuwe plaat, Negative Capability, poseert Marianne Faithfull met
een wandelstok. De jaren tellen inmiddels voor de Britse zangeres, en
dat hoor je in haar zang en lees je in haar teksten. Haar stembanden
kraken inmiddels nog wat meer en haar stem is inmiddels bijna net zo
donker als die van Nico, maar met name de manier van zingen verraadt de
leeftijd van Marianne Faithfull. Het is zang die vaak de kant van
voordragen op gaat, net als Leonard Cohen dat op zijn laatste platen
deed. Het zit mij nergens in de weg, integendeel zelfs.
De
nieuwe songs van Marianne Faithfull, die in de meeste gevallen gaan
over vergankelijkheid, eenzaamheid, de dood en het leed in de wereld
(met een indrukwekkende song over de terroristische aanslagen in
Parijs), kunnen wat mij betreft de concurrentie aan met haar beste
songs. Ze vallen ook niet uit de toon bij haar debuut single As Tears Go
By en het prachtige Witches’ Song van Broken English, waarvan fraaie
nieuwe versies zijn gemaakt of bij Dylan’s prachtsong It’s All Over Now,
Baby Blue, dat op Negative Capability een Marianne Faithfull song
wordt.
Op
haar nieuwe plaat werkt de Britse zangeres wederom samen met producer
Rob Ellis en hiernaast zijn er bijdragen van onder andere Nick Cave (die
de meeste songs op de plaat prachtig zou kunnen vertolken), Ed
Harcourt, Mark Lanegan en The Bad Seeds muzikant Warren Ellis, die met
zijn viool zorgt voor prachtige en weemoedige klanken. De instrumentatie
is sober maar prachtig en vult de ruimte met herfstachtige klanken, die
met name later op de avond uitstekend tot zijn recht komen, maar soms
ook een wat spooky karakter hebben.
Het
past prachtig bij de wat krakende vocalen, die mij steeds intenser
weten te raken dankzij alle emotie en doorleving die Marianne Faithfull
in haar stem legt. Diep onder de indruk was ik na de eerste beluistering
van Negative Capability en de plaat wordt echt alleen maar mooier en
indrukwekkender. De muzikale erfenis van de Britse zangeres was al zeer
indrukwekkend, maar wordt met deze nieuwe plaat nog wat imposanter.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment