Begin 2014 liep ik bij toeval tegen Better At Goodbye van de uit Nashville,
Tennessee, afkomstige singer-songwriter Shantell Ogden aan. Het bleek
een plaat die me snel heel dierbaar was.
Shantell
Ogden maakte op Better At Goodbye indruk met lekker in het gehoor
liggende songs, waarin invloeden uit de pop en rock even belangrijk
waren als invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek.
Ik was dan ook blij verrast toen ik een week of twee geleden een nieuwe plaat van Shantell Ogden in mijn mailbox vond.
Ghost In The
Field bevat acht songs en duurt nog geen half uur. Dat is wat kort,
maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de kwaliteit en die is ook dit
keer hoog. Torenhoog.
Ook op Ghost
In The Field laat Shantell Ogden horen dat ze in muzikaal opzicht op
een breed terrein uit de voeten kan. De nieuwe plaat van de
singer-songwriter uit Nashville bevat een aantal songs waarin invloeden
uit de hoofdstad van de countrymuziek domineren, maar Ghost In The Field
bevat ook een aantal songs met veel invloeden uit de pop.
Net als op
de vorige plaat van Shantell Ogden springen ook dit keer de fraaie
instrumentatie en de bijzonder trefzekere productie in het oor. Het is
een productie die het goed zal doen op de radiostations uit Nashville en
omstreken, wat overigens niet betekent dat Shantell Ogden een
traditionele Nashville plaat heeft gemaakt. Ghost In The Field klinkt
fris en modern, maar op hetzelfde moment zeer verzorgd en heeft ook nog
eens gevoel voor traditie.
Ook de
instrumentatie waarin in Nashville gangbare instrumenten als de banjo en
de mandoline worden gecombineerd met flink wat elektrische gitaren valt
in positieve zin op en onderscheidt zich van de meeste andere platen in
dit genre.
De
kwaliteiten van Shantell Ogden zelf zijn nog nauwelijks aan bod gekomen
en ook deze mogen er zijn. De Amerikaanse singer-songwriter beschikt
over een warme en krachtige stem, die in uiteenlopende songs uit de
voeten kan. Shantell Ogden heeft voldoende power om de pop- en rocksongs
op de plaat tot een goed einde te brengen, maar legt ook meer dan
voldoende emotie in haar stem om te overtuigen in de wat meer ingetogen
en van meer rootsinvloeden voorziene songs of in een heuse gospelsong.
In vocaal
opzicht zit het allemaal wel goed, maar ook in tekstueel opzicht is
Ghost In The Field een interessante plaat. Shantell Ogden beschikt
tenslotte ook nog eens over het vermogen om songs te schrijven die na
één keer horen in het geheugen zitten, maar ook op de wat langere
termijn blijven boeien.
Het zijn
songs die een brug slaan tussen een nieuwe generatie zangeressen in de
Amerikaanse country-scene en de wat oudere garde, waarbij Shantell Ogden
de nagenoeg perfecte balans vindt tussen traditionele countrymuziek en
moderne popmuziek. Een Amerikaanse recensent noemt haar de ontbrekende
schakel tussen Roseanne Cash en Kacey Musgraves (die nu overigens een
hele goede plaat heeft gemaakt) en daar kan ik me alleen maar bij
aansluiten.
Better At
Goodbye was me anderhalf jaar horen na een paar keer horen zeer dierbaar
en voor Ghost In The Field geldt precies hetzelfde. Knappe plaat van
een singer-songwriter die ook buiten de Nashville scene alle aandacht
verdient.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Ghost In The Field':
https://www.youtube.com/watch?v=GU9yh1WHUio
Ghost
In The Field van Shantell Ogden ligt niet in Nederland in de winkel,
maar kan worden verkregen via de website van Shantell Ogden: http://shantellogden.com/album/259499/ghosts-in-the-field.
No comments:
Post a Comment