De Britse
folkie Kathryn Williams wist mij precies vijftien jaar geleden voor het
leven in te palmen met het werkelijk prachtige Little Black Numbers.
De tweede
plaat van de singer-songwriter uit Liverpool stond vol met
fluisterzachte folksongs, die na één keer horen voorgoed memorabel
waren. Ik durf dat inmiddels wel te zeggen, want Little Black Numbers
beluister ik nog altijd met enige regelmaat en de plaat is nog altijd
goed voor kippenvel en toverkracht.
Kathryn
Williams maakte vervolgens met het in 2002 verschenen Old Low Light nog
een plaat van het niveau van Little Black Numbers, maar de platen die
volgden waren helaas net wat minder goed. Zeker niet slecht en bij
vlagen absoluut betoverend, maar ook meer van hetzelfde en eerlijk
gezegd net wat minder dan het zo bijzondere Little Black Numbers.
Kathryn
Williams revancheerde zich twee jaar geleden knap met het prachtige, door mij intens bejubelde, Crown Electric en nu ligt dan haar al weer
tiende plaat in de winkel.
Wanneer je
Hypoxia naast Little Black Numbers legt, is er eigenlijk niet eens zo
heel veel veranderd. Kathryn Williams zoekt en vindt haar inspiratie
nog steeds voor een belangrijk deel in de Britse folk, heeft nog altijd
één van de mooiste fluisterstemmen in het genre en heeft ook nog steeds
het patent op intieme folkliedjes die ook buiten de grenzen van de
traditionele Britse folk durven te kijken.
Hypoxia is
een conceptplaat over het boek The Bell Jar van de Amerikaanse dichter
en schrijver Sylvia Plath. The Bell Jar uit 1963 is de enige roman die
Sylvia Plath schreef, want een paar maanden na de release van het boek
beroofde ze zich van het leven. The Bell Jar is zeker geen vrolijk boek
en Hypoxia is mede daarom ook geen hele vrolijke plaat.
De plaat is
zoals gezegd niet eens zo heel ver verwijderd van het ook zeer ingetogen
Little Black Numbers en lijkt daarom niet heel erg op zijn voorganger
Crown Electric, dat voor Kathryn Williams begrippen redelijk uitbundig
was.
Als Kathryn
Williams fan van het eerste uur ben ik er blij mee. Erg blij zelfs. Op
Hypoxia domineren de sober geïnstrumenteerde, maar tegelijkertijd ook
fraai gearrangeerde folksongs en mag Kathryn Williams ontroeren,
verleiden en betoveren met haar bijzonder fraaie fluistervocalen. De
betrekkelijk zware thematiek, die zich hier en daar uit in een wat
zwaarder aangezette instrumentatie, geeft de plaat vervolgens extra
lading en extra diepgang.
Ook de
productie, van de eveneens zeer getalenteerde Britse singer-songwriter
Ed Harcourt, is een waar kunststukje en draagt flink bij aan het zo
fraaie eindresultaat.
Als ik al
iets negatiefs moet zeggen over Hypoxia van Kathryn Williams, is het het
feit dat de negen songs op de plaat alles bij elkaar slechts een half
uurtje duren, maar het is een half uur van grote klasse. Omdat Kathryn
Williams op Hypoxia zeker niet grossiert in niemendalletjes, is het
bovendien geen enkel probleem om de plaat meerdere keren achter elkaar
te draaien; net zoals ik dat doe met Little Black Numbers. Hypoxia geeft
hierbij nog lang nieuwe geheimen prijs.
Kathryn
Williams is in Nederland helaas nog altijd een grote onbekende, maar ook
met haar tiende plaat laat ze weer horen dat ze werkelijk prachtige
muziek maakt. Aanrader! En zeker niet alleen voor liefhebbers van
Britse folk.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Mirrors':
https://www.youtube.com/watch?v=O2i4Id-BXFM
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment