Er zijn volgend jaar al
weer 30 jaren verstreken sinds de release van Rattlesnakes, het debuut
van Lloyd Cole & The Commotions. Het debuut van de band uit Glasgow,
dat vol stond met aanstekelijke, nagenoeg perfecte, popliedjes met een
literaire inslag, wist onmiddellijk te betoveren en is inmiddels
uitgegroeid tot een klassieker. Nu heb ik inmiddels de nodige moeite met
veel klassiekers uit de jaren 80, maar Rattlesnakes klinkt nog even
fris en aanstekelijk als op de dag van de release. Bij de gemiddelde
muziekliefhebber is Rattlesnakes waarschijnlijk het enige dat je van
Lloyd Cole in de kast zult vinden. Na de (volgens de critici) mislukte
tweede en derde plaat werden The Commotions nog voor het einde van de
jaren 80 opgedoekt, maar ook als soloartiest wist Lloyd Cole geen potten
te breken. Lloyd Cole maakte nog wel een aantal heel behoorlijke platen
(Don’t Get Weird On Me Babe uit 1991 en The Negatives uit 2000 zijn
zelfs behoorlijk goed heb ik achteraf kunnen constateren) maar de
gloriedagen van Rattlesnakes keerden niet meer terug. Zelf haakte ik
overigens pas weer aan bij het drie jaar geleden verschenen, en in
Nederland schandalig genegeerde, Broken Record, dat het geluid van
Rattlesnakes deed herleven in een net wat Amerikaanser jasje. Eerder dit
jaar maakte Lloyd Cole samen met Hans-Joachim Roedelius een behoorlijk
experimentele plaat met instrumentale tracks, maar het deze week
verschenen Standards is de echte opvolger van het zo ondergewaardeerde
Broken Records. Hoewel Standards werd opgenomen met deels dezelfde
mensen (zo geeft wederom Joan Wasser A.K.A. Joan As Policewoman act de
présance), is het een andere plaat dan zijn voorganger. Waar Broken
Records klonk als Rattlesnakes in een Amerikaans singer-songwriter
jasje, ligt Standards veel dichter bij de inmiddels tot een klassieker
uitgegroeide plaat uit 1984. Samen met onder andere Matthew Sweet,
bandlid van het eerste uur Blair Cowman en zoon Will, heeft Lloyd Cole
een plaat gemaakt die makkelijk kan uitgroeien tot de soundtrack van een
mooie zomer, net als Rattlesnakes dat 29 jaar geleden had kunnen doen
als de plaat niet in de herfst was verschenen. Lloyd Cole voorziet zijn
songs nog altijd van een licht cynische en vaak poëtische ondertoon en
klinkt steeds meer als Bob Dylan, maar dat staat het maken van zorgeloos
klinkende popliedjes die de zon krachtig laten schijnen gelukkig niet
in de weg. Bij beluistering van Standards waande ik me weer even in
1984. Ook geen vrolijke tijd, maar Rattlesnakes maakte veel goed. Drie
jaar geleden herontdekte ik de muziek van Lloyd Cole dankzij het
prachtige Broken Records, dat ondanks de onaantastbare status van
Rattlesnakes aardig in de buurt kwam. De afgelopen jaren ontdekte ik
vrijwel het gehele oeuvre van de Schot, waardoor een nieuwe plaat van
hoog niveau niet als een verrassing kwam. Dat het bij vlagen heerlijk
rockende Standards nog dichter in de buurt zou komen van Lloyd Cole’s
meesterwerk had ik echter niet durven dromen. De zomer van 2013 valt tot
dusver zwaar tegen, maar na beluistering van Standards van Lloyd Cole
kan deze zomer voor mij niet meer stuk.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Period piece' luisteren.
No comments:
Post a Comment