Deze zaterdag eens geen
aandacht voor onbekend talent in het rootssegment, maar aandacht voor
één van de grootheden in het genre. Het is een grootheid die niet de
staat van dienst heeft van een icoon als Emmylou Harris en niet de
bekendheid van veel van haar soortgenoten en een tijdgenoot als Lucinda
Williams, maar de concurrentie in het genre kan ze met gemak aan. Patty
Griffin, want daar gaat het om, maakt inmiddels zo’n 17 jaar platen en
wordt door iedereen die haar platen kent gerekend tot de smaakmakers in
het rootssegment. Heel productief is Patty Griffin tot dusver niet. In
de eerste acht jaar van haar carrière maakte ze nog vijf platen, maar de
afgelopen negen jaar zijn daar maar drie platen bij gekomen. Het zijn
in totaal wel acht platen om in te lijsten, want Living With Ghosts
(1996), Flaming Red (1998), 1,000 Kisses (2002), A Kiss in Time (2003),
Impossible Dream (2004), Children Running Through (2007) en Downtown
Church (2010) zijn stuk voor stuk bovengemiddeld goede platen, met 1,000
Kisses en Children Running Through als persoonlijke favorieten. Plaat
nummer acht heb ik nog niet genoemd. Het is het onlangs verschenen
American Kid; als je het mij vraagt de meest indrukwekkende plaat van
Patty Griffin tot dusver en dat zegt wat. Op het drie jaar geleden
verschenen Downtown Church gaf Patty Griffin nog alle ruimte aan
invloeden uit de gospel muziek, maar op American Kid draait alles om
Americana. Patty Griffin behoort als sinds haar debuut al tot de mooiste
stemmen in de Americana, maar wat ze op American Kid laat horen gaat
nog een stapje verder en staat garant voor lang aanhoudend kippenvel.
American Kid werd geïnspireerd door de ernstige ziekte van Patty
Griffin’s vader en heeft hierdoor een melancholische ondertoon. Het is
een ondertoon die perfect past bij de doorleefde stem van Patty Griffin,
die vaak aan Emmylou Harris doet denken, maar uiteindelijk toch een
geheel eigen klank en kleur heeft. Patty Griffin heeft zich op American
Kid weten te omringen door een uitstekende band, die met name de nodige
snarenwonders telt. Het gitaarwerk, de mandoline en de pedal-steel zijn
hier en daar hemeltergend mooi en geven de toch al zo mooie songs van
Patty Griffin nog wat extra lading. Patty Griffin vertolkte op haar
vorige plaat nog werk van anderen, maar imponeert nu met een serie
prachtige persoonlijke songs. Folk en country staan centraal op American
Kid en dat is een wijs besluit. Het is immers in deze genres dat de
emotievolle stem van Patty Griffin het best tot zijn recht komt.
American Kid is twaalf tracks lang van een bijna ongekende schoonheid,
met de tracks met niemand minder dan Robert Plant als voorzichtige
uitschieters. Ben ik de laatste tijd zo onder de indruk geweest van een
rootsplaat? Nee. Is American Kid van Patty Griffin daarom één van de
voorlopige hoogtepunten van 2013? Ja!
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Ohio' luisteren en krijg Robert Plant's stem erbij cadeau.
No comments:
Post a Comment