Je kunt hier luisteren naar 'I'll love you more than you'll ever know'.
Joe Bonamassa behoort
inmiddels al een aantal jaren tot de betere gitaristen in het
rootssegment (en ver daarbuiten) en heeft bovendien een aantal prima
soloplaten op zijn naam staan (persoonlijk vind ik vooral Dust Bowl uit
2011 heel erg goed). Beth Hart had na haar doorbraak met Screamin’ For
My Supper (met hierop de single L.A. Song) uit 1999 moeten uitgroeien
tot een wereldster, maar een bijzonder wild leven (dat flink wat
mannelijke rocksterren degradeert tot koorknapen) stond een glanzende
carrière vaak in de weg. Twee jaar geleden vonden Beth Hart en Joe
Bonamassa elkaar en doken ze de studio in. Het leverde de geslaagde
selectie covers op Don’t Explain op. De samenwerking beviel de twee zo
goed dat de studio alvast werd geboekt voor een opvolger en die is nu
verschenen. Seesaw is een logisch vervolg op Don’t Explain, maar is ook
in alle opzichten beter dan zijn voorganger. De ingrediënten zijn voor
een belangrijk deel hetzelfde. Beth Hart en Joe Bonamassa zijn de studio
ingedoken met een geweldige band die de pannen van het dak kan spelen,
maar ook gas terug kan nemen om Beth Hart te laten schitteren,
topproducer Kevin Shirley (Led Zeppelin is de meest indrukwekkende naam
op zijn goedgevulde cv) zat wederom achter de knoppen en voor de songs
vertrouwden Bonamassa en Hart wederom op de goedgevulde archieven van de
popmuziek. Net als op Don’t Explain is het gitaarwerk van Joe Bonamassa
verder om je vingers bij af te likken en Beth Hart zingt ook op Seesaw
of haar leven er van af hangt. Toch is Seesaw een veel betere plaat dan
zijn voorganger. De keuze van de songs is een stuk ambitieuzer en soms
zelfs behoorlijk gewaagd. Wie durft zich nog te wagen aan een
uitgemolken song als Nutbush City Limits en wie durft Billie Holiday’s
versie van Strange Fruit naar de kroon te steken? Beth Hart en Joe
Bonamassa durven het aan en komen er mee weg. De keuze van de songs is
echter niet bepalend voor de kwaliteit van Seesaw. Belangrijkste
verschil met Don’t Explain is dat we nu twee muzikanten horen die elkaar
door en door kennen en elkaar bovendien perfect aanvoelen. Wanneer Beth
Hart de emotie uit haar tenen laat komen houdt Joe Bonamassa in en
wanneer Bonamassa de snaren betovert neemt Beth Hart even genoegen met
een plekje op de achtergrond. De chemie tussen de muzikanten op de plaat
springt makkelijk over op de luisteraar. Seesaw bevat heerlijke blues,
soul en rock, waarin vooral de geweldige stem van Beth Hart opvalt. Beth
Hart zingt op Seesaw als Janis Joplin, maar ook als Etta James, Aretha
Franklin en noem nog maar wat grootheden op. Samen met het gitaarspel
van Bonamassa voorziet het iedere klassieker op deze plaat van een nieuw
laagje chroom. Het is vrijwel onweerstaanbaar op kille zondagochtenden
als deze.
Erwin Zijleman
No comments:
Post a Comment