Bob Geldof on screen. Foto HareD |
‘Nederlanders zijn de slechtste opvoeders van
de wereld. Altijd aan het zuipen. Er
lopen hier verdomme dronken kinderen rond van vijf jaar oud. Weet je wat jullie
nodig hebben: een goeie Ierse opvoeding’. Aldus Sir Bob Geldof tijdens zijn
concert op Parkpop. Wel verfrissend, een
artiest met een mening die niet politiek-correct handelt over de schulden van
Afrikaanse landen of de opwarming van de aarde. Niet dat het publiek erg onder
de indruk was trouwens. Hooguit hadden de taps het daarna nog wat drukker.
Hoewel ik pas om een uur of vijf arriveerde en
dit verslagje dus maar een deel van het aanbod bestrijkt, is het kernwoord van Parkpop
2013 volgens mij: relaxed. De organisator zei dit blijkens nu.nl ook tegen de
pers, en hij had helemaal gelijk. Gepensioneerden, jongeren, gezinnen, ADO-supporters,
allemaal bovenop de vertrouwde variëteit aan festivalbezoekers. Het stond
allemaal tussen elkaar en het ging er gemoedelijk aan toe, ook toen later op de
avond de drank en dergelijke bij sommigen toch echt in het spel was. Relaxed
was meestentijds ook de muziek: geen menigten die uit hun dak gingen, geen heel
grote uitschieters (voor zover ik kan beoordelen)
Aan het begin van de dag schenen de meeste
mensen zijn geweest, maar overdreven druk was het nergens. Het best bezochte optreden dat ik zag was van Barry Hay en Flying V Formation, dat
grofweg driekwart van het veld vulde voor het Jupiler-podium. Het was een puike
show, met een goede gitarist. Deels eigen nummers en toch ook wel heel veel
Golden Earring werk. Tja, dat blijft gewoon lekker: Radar Love, When The Lady
Smiles en -vooral- Long Blond Animal. Ik
kan er geen genoeg van krijgen.
Parkpop 2013, foto HareD |
Een tegenvaller was Dexy’s, een voorzetting van de jaren tachtig band Dexy’s Midnight
Runners. Je weet wel, die jongens van de wereldhit ‘Come on Eileen’. Maar ook
hun andere nummers uit die tijd waren lekker, dus ik verheugde mij zeer. Maar
wat er werd voorgeschoteld was volslagen suf. Een voortdurend en flauw toneelstukje tussen
zanger en de (waarschijnlijk bij de vernieuwing toegevoegde) zangeres, wat
eerder aan Kid Creole and the Coconuts deed denken dan aan een Britse arbeidersband. Het beste
wat je er van kunt zeggen is dat het wel een beetje swingde. Gelukkig was het
etenstijd….
Bob
Geldof had er niet al te veel zin in. Hij deed wel
zijn best, maar erg veel vuur zat er niet in zijn spel. Veel Ierse folk-achtige
nummers, en gelukkig ook ‘I don’t like
Mondays’. Herhaald probeerde hij het publiek tot meezingen en meeklappen te
bewegen, maar hij kreeg het niet voor elkaar. Toch was zijn set niet verkeerd,
prima voor de afwisseling op een festival. Maar toen hij de (neem ik aan)
contractueel vastgelegde vijftig minuten had gespeeld was het inpakken en
wegwezen.
Wat ook leuk is aan een festival is dat je verrast
kan worden door bands waar je nog nooit van gehoord heb. Dat gebeurde dit keer
op het Haagse podium. De naam van de groep zet je een beetje op het verkeerde
been, maar liefhebbers van een stevige, energieke rock: luistert naar de
jongens van Soul Sister Dance Revolution.
Heeft dus niets met soul of dance te maken! Overigens zijn ze niet helemaal
onbekend, want klaarblijkelijk al wel uitgeroepen tot Serious Talent op 3 FM. Maar
ja, dat luister ik nooit. Hun debuut CD heet Playground Kids, lijkt mij een
aanrader!
Sinead
O’Connor was de afsluitende act op het
Staedion-podium. De wind waaide inmiddels hard over het veld en de meeuwen
deden ook hun best de aanwezige mensen te verdrijven. Dan hoop je op een
opzwepende show, met uptempo nummers die de boel nog een keer aanjagen. Maar
daar dacht zij heel anders over. We kregen dus ingetogen, mooie nummers
voorgeschoteld. Op zich helemaal goed, zeker omdat ze nog altijd die prachtige
stem heeft. Ook ‘Nothing Compares 2 U’ kwam langs, maar verder weinig werk van
haar tweede grote CD’s uit de jaren tachtig. Halverwege vonden wij het daarom
wel mooi geweest. Al met al was het
echter prachtig geweest in het Zuiderpark.
HareD
No comments:
Post a Comment