Je kunt hier naar 'Clear the air' luisteren.
Nadat Wo. op dit blog aangaf weinig aan te kunnen met Cabinet of Curiosities (lees zijn recensie hier), is het nu de beurt aan Erwin Zijleman om aan te geven wat zijn mening is.
In binnen- en buitenland
wordt al enige tijd vol verwachting uitgekeken naar het debuut van de
Nederlandse muzikant Jacco Gardner. Als zelfs de Amerikaanse muzieksite
Pitchfork in de rij staat om het debuut van de Nederlander te
recenseren, moet er haast wel iets bijzonders aan de hand zijn. Na
beluistering van Cabinet Of Curiosities kan ik me alleen maar aansluiten
bij alle lovende woorden die al zijn opgeschreven over het debuut van
Jacco Gardner. Cabinet Of Curiosities is immers in meerdere opzichten
een bijzondere of zelfs sensationele plaat. Jacco Gardner is pas 24,
maar neemt je op zijn debuut mee naar een periode die heel ver voor zijn
geboortedatum ligt. Cabinet Of Curiosities is al vergeleken met het
werk van Syd Barrett en Brian Wilson, maar namen als Love, The Zombies
en Van Dyke Parks zijn minstens even treffend en hetzelfde geldt
eigenlijk voor vrijwel iedere band die een plekje op de roemruchte
Nuggets verzamelaars van het al even roemruchte Elektra label wist te
bemachtigen. Stop Cabinet Of Curiosities in de cd speler en je waant je
onmiddellijk in de jaren 60. De psychedelische pop van Jacco Gardner
tovert beelden van vloeistofdia’s en the summer of love op het netvlies
en betovert vrijwel direct. Het is razend knap hoe Jacco Gardner deze
muziek uit een heel ver verleden laat herleven, maar het is misschien
nog wel knapper hoe tijdloos het allemaal klinkt. Zo tijdloos dat het
soms bijna eigentijds is. Cabinet Of Curiosities is een plaat waarvan je
eigenlijk alleen maar kunt houden. Alles klinkt even aangenaam en
bedwelmend, zodat wegdromen eigenlijk de enige optie is. Het muzikale
spectrum waarbinnen Jacco Gardner opereert is niet het enige dat opvalt
bij beluistering van Cabinet Of Curiosities. De plaat klinkt nagenoeg
perfect en valt op door een rijk instrumentarium, waarin de tegenwoordig
nauwelijks meer gebruikte mellotrons, klavecimbels en klokkenspelen
(overigens allemaal elektronisch gegenereerd) een belangrijke rol
spelen, en een nagenoeg perfecte productie. Op de cover van de plaat
zijn naar verluid een flink aantal dieren verstopt, maar het ontdekken
van alle instrumenten en andere toevoegingen in het prachtige geluid van
Jacco Gardner is een minstens even boeiende (en lastige) bezigheid. De
hierboven genoemde bands waren in de jaren 60 al niet vies van een
lekker vol geluid, maar Jacco Gardner gaat op Cabinet Of Curiosities nog
een stapje verder en weet moderner klinkende synths op bijzondere wijze
te integreren in zijn geluid. Cabinet Of Curiosities staat vol met
songs die je onmiddellijk weten te veroveren, maar het zijn ook stuk
voor stuk songs die de fantasie vrijwel eindeloos blijven prikkelen. Het
verwerken van invloeden uit de 60s psychedelica is de laatste jaren
eerder regel dan uitzondering, maar een plaat van het niveau van Cabinet
Of Curiosities levert dit maar zeer zelden op. Het debuut van Jacco
Gardner verschijnt in Nederland op het Excelsior label, dat met Cabinet
Of Curiosities voor de zoveelste keer een ultieme lenteplaat in handen
heeft. Anders dan alle vorige, maar het gelukzalige gevoel is gebleven. Het
zuinige Pitchfork geeft het debuut van Jacco Gardner uiteindelijk een
7,2. Ik denk persoonlijk meer aan de perfecte tien. Cabinet Of
Curiosities heeft immers alles in huis om uit te groeien tot een parel
in het al zo rijk bedeelde genre.
Erwin Zijleman
Je kunt Cabinet of curiosities hier
of hier bestellen
No comments:
Post a Comment