Je kunt hier luisteren naar 'The pines'.
Gisteren besprak ik de
bijzondere plaat van het uit New Orleans afkomstige Hurray For The Riff
Raff. Vandaag is het de beurt aan het uit het Engelse Bristol afkomstige
Phantom Limb. De band’s derde plaat The Pines (die ik overigens
ontdekte dankzij een tip van een lezer van deze BLOG, waarvoor mijn
dank) verwerkt voor een deel dezelfde invloeden in haar muziek als
Hurray For The Riff Raff, maar het levert totaal andere muziek op. Het
is muziek die veel dichter bij die van Alabama Shakes ligt; een band die
ik ook bij de bespreking van Look Out Mama van Hurray For The Riff Raff
al aandroeg als vergelijkingsmateriaal, maar dit keer houdt de
vergelijking wat langer stand. Phantom Limb maakt net als Alabama Shakes
muziek die zich laat beïnvloeden door met name Southern soul, folk,
country, gospel, blues en rock en heeft net als de band uit Muscle
Shoals, Alabama, een frontvrouw die heel wat in haar mars heeft.
Zangeres Yolanda Quartey maakt misschien nog wel meer indruk dan Alynda
Lee Segarra (Hurray For The Riff Raff) of Brittany Howard (Alabama
Shakes) en heeft meer soul in haar kleine teen dan menig soulzangeres in
haar hele lijf (bezoekers van Lowlands weten wat ik bedoel). Quartey
was tot dusver vooral actief in de acid jazz, triphop en hiphop (ze
werkte met onder andere Jazzanova, Massive Attack en Dizzee Rascal),
maar grijpt me nu voor het eerst bij de strot. Vergeleken met Alabama
Shakes moet Phantom Limb het wat minder hebben van de rauwe energie (al
kan Quartey geweldig uithalen)
en wat meer van de pure klasse. Zowel in muzikaal als in vocaal opzicht
vind ik Phantom Limb een stuk overtuigender dan het eerder dit jaar zo
stevig bejubelde Alabama Shakes. De stem van Yolanda Quartey is
veelzijdiger dan die van Brittany Howard, ligt lekkerder in het gehoor,
zoekt nadrukkelijker de rust op en maakt hierdoor uiteindelijk meer
indruk. In muzikaal opzicht valt vooral het briljante spel van de
toetsenist/pianist/organist van de band op, maar ook de gitarist en de
ritmesectie zetten een even hecht als sprankelend geluid neer, waarna
gastmuzikant Greg Leisz het met zijn wonderschone pedal steel spel af
mag maken. Als je dan ook nog eens songs weet te schrijven die ergens
over gaan, boordevol invloeden zitten (de te noemen namen variëren van
Aretha Franklin tot The Flying Burrito Brothers) en heerlijk blijven
hangen, zijn alle ingrediënten die nodig zijn voor een memorabele plaat
in ruimte mate aanwezig. The Pines doet het heerlijk bij de zomerse
dagen van het moment, maar ik weet zeker dat de plaat ook bij heel wat
minder zomerse weersomstandigheden of gemoedstoestanden uitstekend tot
zijn recht zal komen. Alabama Shakes heeft dit jaar de plaat gemaakt die
de meeste aandacht zal trekken, terwijl Hurray For The Riff Raff
waarschijnlijk de meeste lof zal oogsten vanwege haar afkomst en
opvallende country tik. Ik wil helemaal niets af doen aan de kwaliteit
van de platen van beide Amerikaanse bands en geef beiden een goede kans
om mijn jaarlijstje over 2012 te halen, maar The Pines van het Britse
Phantom Limb is nog veel en veel beter. Wat een prachtplaat. Mis hem
niet.
Erwin Zijleman
P.s. van de redactie. Helaas is het tijdens de publicatie van Erwin's bijdrage op dit blog niet zo zomers meer. De originele publicatie stond deze zomer op zijn eigen blog "De krenten uit de pop". Klik hier.
Je kunt The pines hier bestellen
of hier
No comments:
Post a Comment