COUNTRY van de Amerikaanse muzikante Skylar Gudasz is een album dat je makkelijk op het verkeerde been zet. Het is een Amerikaans rootsalbum, maar het is er wel een die anders klinkt dan andere rootsalbums. Ook de zang van Skylar Gudasz klinkt anders, wat COUNTRY nog wat bijzonderder maakt. Het is ook nog eens een album dat hier en daar decennia terug kan gaan in de tijd, maar dat op hetzelfde moment klinkt als een album van nu. Zowel de zang als de muziek op het album van de muzikante uit North Carolina zijn bijzonder mooi, wat COUNTRY nog wat indrukwekkender maakt. Er zijn inmiddels een paar positieve recensies verschenen, maar dit album verdient er veel meer.
COUNTRY is het derde album van de Amerikaanse muzikante Skylar Gudasz en de opvolger van Oleander uit 2016 en Cinema uit 2020. Dat zijn twee albums die ik zelf nooit ben tegen gekomen, maar het nieuwe album van Skylar Gudasz viel me direct op.
Dat deed het album in eerste instantie door een recensie van het Amerikaanse online muziektijdschrift No Depression, waarin de stem van Skylar Gudasz wordt omschreven als een mix van Joni Mitchell, Aimee Mann en Sharon Van Etten, wat me direct nieuwsgierig maakte naar de stem van de muzikante uit Durham, North Carolina.
Haar stem is inderdaad een van de sterke punten van Skylar Gudasz en de vergelijking die No Depression maakt is volgens mij niet zo gek. De Amerikaanse muzikante beschikt niet alleen over een mooie en bijzondere stem, maar zingt ook anders dan de meeste andere zangeressen van het moment. De zang op COUNTRY neemt je mee terug naar de alternatieve Amerikaanse folkies uit de jaren 60 en 70 en heeft een bezwerende uitwerking op de niets vermoedende luisteraar, zeker als de zang ook nog eens wat zweverig klinkt.
Ook in muzikaal opzicht doet Skylar Gudasz bijzondere dingen op haar derde album. Voor COUNTRY deed ze een beroep op een hele waslijst aan muzikanten, die haar songs verrijken met uiteenlopende klanken. Het zijn klanken die soms de vorm aannemen van beeldende soundscapes, wat het bijzondere karakter van de muziek van Skylar Gudasz versterkt. De muzikante uit Durham maakt deels gebruik van instrumenten die gemeengoed zijn binnen de Amerikaanse rootsmuziek, maar zet ook veelvuldig synths in.
Het zorgt er voor dat de muziek van Skylar Gudasz wat moeilijk te plaatsen is. Het zat me geen moment in de weg, want de songs van de muzikante uit North Carolina zijn zonder uitzondering prachtig. COUNTRY zoekt continu de grenzen van de Amerikaanse rootsmuziek op, maar desondanks vind ik het meer een rootsalbum dan een popalbum.
Een aantal songs op het album had niet misstaan op de beste albums van Aimee Mann, maar COUNTRY herinnert minstens net zo vaak aan de muziek die decennia voordat Aimee Mann opdook werd gemaakt. Op hetzelfde moment klinkt het nieuwe album van Skylar Gudasz ook als een album van het moment, zeker wanneer ze wat de kant op gaat van muziek die Lana Del Rey ook zou kunnen maken.
Het overtuigt allemaal bijzonder makkelijk, maar ik raakte pas echt onder de indruk toen ik aandacht kreeg voor alle bijzondere details in zowel de instrumentatie als de zang op COUNTRY. Skylar Gudasz heeft haar album met veel aandacht en precisie gemaakt en dat tilt de bijzondere songs op het album flink op.
Het zorgt er ook voor dat de Amerikaanse muzikante de aandacht ook makkelijk vast houdt wanneer ze kiest voor wat langere songs. Drie songs op het album duren langer dan vijf minuten en de langere tracks op COUNTRY vind ik misschien nog wel mooier dan de kortere songs.
Omdat de muziek van Sarah Gudasz niet heel makkelijk in een hokje is te duwen en ook nog eens midden in de zomer is verschenen, is de kans groot dat COUNTRY tussen wal en schip valt, maar dit prachtige album verdient absoluut een beter lot. COUNTRY is mijn eerste kennismaking met de muziek van Skylar Gudasz en het is een hele indrukwekkende.
Erwin Zijleman
Je kunt COUNTRY hier luisteren en bestellen:
https://skylargudasz.bandcamp.com/album/country
No comments:
Post a Comment