zaterdag 4 maart 2023

Light Moving Time. Babehoven

Babehoven maakt op haar debuutalbum muziek die op van alles en nog wat lijkt, maar door een eigenzinnige mix van invloeden en bijzondere songs weet het Amerikaanse duo zich makkelijk te onderscheiden.

Light Moving Time van Babehoven is een bijzonder album. Het is een album dat eigenlijk direct vertrouwd klinkt, maar pas als je het album wat vaker hoort, hoor je hoe bijzonder het is. Het is allereerst de verdienste van de prachtige zang van frontvrouw Maya Bon, maar ook de bijzondere combinatie van invloeden, het mooie geluid en vooral de bijzondere songs van het Amerikaanse duo maken van het debuutalbum van Babehoven een uitstekend album. Het is een album dat makkelijk ondersneeuwt in het enorme aanbod van het moment, maar het is ook een album dat met een beetje geluk kan uitgroeien tot een van de obscure parels van 2022.

Ik had mijn selectie voor de week eigenlijk al afgerond, toen zowel Pitchfork als Paste het album Light Moving Time van Babehoven aanwezen als een van de opvallendste en beste albums van deze week. Het is een album dat ik niet wilde laten liggen, enerzijds omdat de muziek van Babehoven heel goed aansluit op mijn smaak en anderzijds omdat het debuutalbum van het Amerikaanse duo van hoge kwaliteit is.

Babehoven is een duo uit Hudson, New York, dat bestaat uit Maya Bon en Ryan Albert. Maya Bon schreef de songs voor Light Moving Time en bepaalt met haar stem voor een belangrijk deel het geluid van Babehoven, dat weer fraai geproduceerd is door Ryan Albert. Op de bandcamp pagina van het tweetal worden slechts twee gastmuzikanten genoemd voor beperkte bijdragen, dus ik ga er van uit dat de twee niet alleen tekenen voor de songs, de productie en de zang, maar ook voor de mooie en veelkleurige klanken op het album.

Light Moving Time is het debuutalbum van Babehoven en volgt op een imposante stapel EP’s (ik tel er zeker zes). Omdat ik EP’s door een gebrek aan tijd vrijwel altijd laat liggen, is het debuutalbum van Babehoven mijn eerste kennismaking met de muziek van het duo en het is er een die uitstekend is bevallen en die absoluut naar meer smaakt.

Het Amerikaanse duo maakt muziek met flink wat invloeden uit de indiefolk, maar Maya Bon en Ryan Albert voegen ook invloeden uit de indierock, folkrock, psychedelica en hier en daar een snufje shoegaze toe aan hun muziek. Het debuut van Babehoven klinkt daarom ruwer dan de meeste indiefolk albums en zweveriger dan het gemiddelde indierock album. Die zweverigheid komt deels van de zachte vocalen van Maya Bon, maar ook de instrumentatie heeft de neiging om breed uit te waaien en meerdere kanten op te schieten.

Babehoven kan uit de voeten met mooie en toegankelijke folksongs, maar durft ook te experimenteren in haar songs, onder andere met atmosferische gitaarwolken. Light Moving Time is hierdoor een album waarop veel te ontdekken valt. De muziek van Babehoven heeft iets sobers en intiems, maar het is ook muziek waarin van alles gebeurt en waarin Maya Bon echt prachtig en met veel emotie zingt.

Zeker bij beluistering met de koptelefoon openbaart zich een fascinerend klankentapijt, waarin de tien songs op het album op fascinerende wijze in elkaar grijpen. Het is muziek die op van alles en nog wat lijkt, want Maya Bon en Ryan Albert hebben zich breed laten inspireren wanneer het gaat om genres en de tijd, maar toch zou ik niet direct een album kunnen noemen dat lijkt op het debuut van Babehoven. Qua sfeer heeft het af en toe wat van het ingetogen werk van Mazzy Star, maar buiten de sfeer gaat ook deze vergelijking niet op.

Het unieke karakter van de muziek van Babehoven komt vooral van de bijzondere songs van het tweetal. Het debuut van Babehoven bevat tien songs met een kop en een staart, maar de songstructuren van het Amerikaanse tweetal zijn zeker niet alledaags. Het zijn songs waarin spanningsbogen ontbreken en het tempo laag ligt, maar desondanks is Light Moving Time echt geen moment saai. Het debuutalbum van Babehoven veroverde mij onmiddellijk, maar ik kan me ook voorstellen dat dit een album is waarvan je moet leren houden. Ik omarm het zelf als een van mijn favorieten voor de kleine uurtjes van het moment.

Erwin Zijleman


Je kunt Light Moving Time hier luisteren en bestellen:

https://babehoven.bandcamp.com/album/light-moving-time

Geen opmerkingen:

Een reactie posten