Cradle van Starling Arrow is een album dat ik ook zomaar opzij had kunnen leggen, bijvoorbeeld als ik bij beluistering van het album bij een van de a capella songs was blijven steken of wanneer ik gewoon niet in de stemming was voor de muziek van het Amerikaanse vijftal. Ik ben blij dat ik Cradle van Starling Arrow wel heb opgepikt, want het album waarop zangeressen Leah Song, Chloe Smith, Tina Malia, Ayla Nereo en Marya Stark de krachten bundelen betovert me steeds meer. Cradle is een album dat indruk maakt door vijf stemmen die bijzonder mooi bij elkaar kleuren en die bovendien steeds op net wat andere wijze worden gecombineerd. Luister met volledige aandacht op een rustig moment en je gaat gegarandeerd voor de bijl.
Starling Arrow is een project van vijf zangeressen, die tijdens de coronapandemie songs schreven en besloten deze gezamenlijk uit te voeren nadat ze elkaar eindelijk weer hadden kunnen ontmoeten. Leah Song, Chloe Smith, Tina Malia, Ayla Nereo en Marya Stark zijn allemaal gezegend met een prachtige stem, maar geen van de namen klonk mij bekend in de oren. Leah Song en Chloe Smith timmerden bovendien al aan de weg als Rising Appalachia, maar ook dat is geen naam die bij mij een belletje deed rinkelen.
Iedereen die de krenten uit de pop met enige regelmaat bezoekt, weet dat ik een zwak heb voor vrouwenstemmen. Bij beluistering van Cradle van Starling Arrow voel ik me dan ook als een kind in een snoepwinkel, al kan het combineren van vijf stemmen ook makkelijk teveel van het goede zijn. Leah Song, Chloe Smith, Tina Malia, Ayla Nereo en Marya Stark combineren hun stemmen af en toe in fraaie harmonieën, maar ze geven elkaar ook flink de ruimte, waardoor het debuutalbum van Starling Arrow wat mij betreft nooit overdadig klinkt.
De vijf zangeressen droegen allemaal twee songs aan voor Cradle, dat verder een traditional en een improvisatie bevat. Starling Arrow laat op haar debuutalbum twee soorten songs horen. In een aantal songs neemt een van de zangeressen het voortouw, is de instrumentatie uiterst sober en zijn er wonderschone harmonieën. In een aantal andere songs kiezen Leah Song, Chloe Smith, Tina Malia, Ayla Nereo en Marya Stark voor a capella songs en worden de stemmen van het vijftal ook gebruikt voor het inkleuren van de songs.
Ik ben normaal gesproken niet gek op a capella songs en heb ook op Cradle een duidelijke voorkeur voor de songs waarin wordt gekozen voor een combinatie van leadzang, sobere klanken en mooie harmonieën, maar de a capella songs van Starling Arrow zijn zo mooi en krachtig, dat ik mijn aversie tegen dit soort songs in vrijwel alle gevallen makkelijk op zij kon zetten.
Cradle van Starling Arrow is een album waarvoor je in de stemming moet zijn of waarvoor je in ieder geval het juiste moment moet zien te vinden, maar als je ervoor in de stemming bent en open staat voor de stemmen van de vijf muzikanten, is Cradle een prachtig album. Het is een album dat de ruimte, ondanks alle mooie stemmen, voorziet van een bijna serene rust. Ook dat geldt overigens met name voor de songs waarin is gekozen voor een sobere instrumentatie en waarin Leah Song, Chloe Smith, Tina Malia, Ayla Nereo en Marya Stark elkaar de ruimte geven.
Cradle maakt me nieuwsgierig naar de individuele verrichtingen van deze vijf uitstekende zangeressen, maar de tijdens de coronapandemie ontstane samenwerking is zeker waardevol. 1+1+1+1+1 is in veel gevallen teveel wanneer het gaat om het combineren van stemmen, maar op het debuutalbum van Starling Arrow vullen deze stemmen elkaar prachtig aan en weten ze elkaar wat mij betreft keer op keer te versterken.
Als ik zou mogen kiezen zou ik op het volgende album minder vaak kiezen voor a capella songs en misschien hier en daar kiezen voor een net wat voller klinkend instrumentarium, maar ook in de huidige vorm smaakt de samenwerking tussen Leah Song, Chloe Smith, Tina Malia, Ayla Nereo en Marya Stark wat mij betreft naar veel meer
Erwin Zijleman
Je kunt Cradle hier luisteren en bestellen:
https://starlingarrow.bandcamp.com/album/cradle
No comments:
Post a Comment