Lori McKenna
dook eind vorig jaar op in flink wat van de Amerikaanse
countryjaarlijstjes. Het is voor mij een grote verrassing, want Lori
McKenna ken ik eigenlijk alleen maar uit het verleden.
Aan het eind
van de jaren 90 dook haar naam voor het eerst op in het folkcircuit in
Boston, aan het begin van het nieuwe millennium maakte ze twee hele
aardige platen, maar de meeste opzien baarde de singer-songwriter uit
Boston, Massachusetts, wat mij betreft met het in 2004 verschenen
Bittertown, dat ik in het betreffende jaar schaarde onder de beste
vrouwelijke singer-songwriter platen.
Hierna
verloor ik Lori McKenna compleet uit het oog. Dat was ook niet zo
moeilijk, want tussen haar meesterwerk uit 2004 en het dit jaar
opgedoken The Bird & The Rifle verschenen zo te zien slechts twee
platen, waarvan er één niet kon rekenen op positieve recensies. In de
tussentijd was Lori McKenna in Nashville wel heel actief en succesvol
als songwriter voor anderen.
Het
afgelopen zomer verschenen The Bird & The Rifle werd in de Verenigde
Staten zeer warm ontvangen en daar valt echt helemaal niets op af te
dingen. In het genre dat me zo dierbaar is, heeft Lori McKenna immers
een van de mooiste platen afgeleverd het afgelopen jaar.
Voor The
Bird & The Rifle deed Lori McKenna een beroep op producer Dave Cobb
en dat is op het moment bijna een garantie op succes. Dave Cobb, die in 2015 achter de knoppen zat bij Sturgill Simpson, Corb Lund en
Jason Isbell, deed vorig jaar ook hele mooie dingen voor Mary Chapin
Carpenter, Amanda Shires, Brett Dennen en neef Brent Cobb en heeft
hetzelfde gedaan voor Lori McKenna.
The Bird
& The Rifle is voorzien van een mooi verzorgde en behoorlijk vol
klinkende productie. De grotendeels akoestische en gloedvolle
instrumentatie is opgepoetst met flink wat strijkers. Dat is soms wel
wat veel van het goede of net wat te gladjes, maar op de plaat van Lori
McKenna pakt het prachtig uit.
De
Amerikaanse singer-songwriter is inmiddels achter in de veertig, wat
heeft gezorgd voor een rauw randje op haar stembanden. Het zorgt voor
flink wat doorleving en dat contrasteert prachtig met de mooi verzorgde
instrumentatie en productie.
Op
Bittertown manifesteerde Lori McKenna zich 12 jaar geleden niet alleen
als een geweldig zangeres, maar bovendien als een zeer getalenteerd
songwriter. Beide kunstjes is ze op The Bird & The Rifle nog niet
verleerd. In vocaal opzicht is Lori McKenna de meeste van haar jongere
concurrenten met gemak de baas en ook haar songs steken flink boven het
maaiveld uit.
Dat de
nieuwe plaat van Lori McKenna opduikt in de jaarlijstjes met de betere
countryplaten van 2016 is dan ook niet meer dan logisch. Ik heb hem
eerder gemist, maar ben nu weer helemaal bij de les.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'The Bird & The Feather':
https://www.youtube.com/watch?v=dJ3mEOBQZM8
No comments:
Post a Comment