Gabriel Garzón-Montano is een muzikant uit New York die het etiket R&B opgeplakt heeft gekregen.
Het
is een etiket waarvoor ik over het algemeen niet direct enthousiast
opveer, maar dat deed ik wel toen de eerste noten van Jardin uit de
speakers kwamen.
De
muziek van Gabriel Garzón-Montano bevat absoluut invloeden uit de
R&B, maar de tweede plaat van de Amerikaan (zijn debuut Bishouné:
Alma del Huila ken ik niet) is ook niet vies van invloeden uit onder
andere de soul, funk, pop, psychedelica en jazz.
Jardin
is door alle invloeden een plaat die associaties oproept met van alles
en nog wat. Zeker in de psychedelische en funky momenten lijkt het er op
dat Prince is opgestaan, maar Gabriel Garzón-Montano sluit ook aan bij
een deel van het oeuvre van Stevie Wonder, de eerste plaat van Lenny
Kravitz, de soul van Maxwell en D’Angelo, de veelkleurige muziek van
Todd Rundgren uit de jaren 70, het experimentelere werk van Paul
McCartney en zo kan ik nog wel even door gaan.
Ook
de liefhebber van hip hop en R&B zal waarschijnlijk van alles
herkennen op Jardin, maar ik ben niet genoeg thuis in dit genre om te
kunnen zeggen of vaak genoemde namen als J Dilla en Timbaland relevant
zijn.
De
muziek van Gabriel Garzón-Montano is muziek die absoluut buiten de
lijntjes kleurt, maar toch maakt de muzikant uit New York het je niet
heel moeilijk met Jardin. De voornamelijk ingetogen klanken liggen
bijzonder lekker in het gehoor en voldoen ook uitstekend op de
achtergrond.
Jardin
wordt echter een stuk interessanter wanneer je de muziek van Gabriel
Garzón-Montano met volledige aandacht beluistert. Jardin valt op door
bijzondere songstructuren, een veelheid aan invloeden en songs die zowel
het oor strelen als de aandacht prikkelen.
Jardin
klinkt bijzonder en dat is vooral de verdienste van de instrumentatie
die op fraaie wijze warmbloedige organische klanken (met een hoofdrol
voor de piano) combineert met elektronica. Het is een uiterst subtiele
instrumentatie die er voor zorgt dat Jardin warm en ontspannen klinkt,
wat in deze tijden van overvolle producties een oase van rust oplevert. Die rust domineert overigens ook in de vocalen, die zich vrijwel nergens overdreven opdringen.
Bij
eerste beluisteringen van Jardin vond ik het na een tijdje wel wat
eenvormig worden, maar naarmate je de plaat vaker hoort, blijken vrijwel
alle songs op de plaat aan kracht te winnen.
Jardin
begeeft zich absoluut op terreinen die ik normaal gesproken niet zo kan
waarderen, maar Gabriel Garzón-Montano doet zoveel mooie dingen dat ik
blijf luisteren. "Quiet Magic" noemde The Daily Californian eerder deze
week en dat is een mooie omschrijving van deze fascinerende plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Crawl':
https://www.youtube.com/watch?v=sRPk_dxSkVQ
No comments:
Post a Comment