Kacey Musgraves behoort in de Verenigde Staten inmiddels een aantal jaren tot de jonge en zeer succesvolle countryzangeressen. Het
is een categorie die in Nederland, zeker onder de liefhebbers van
Amerikaanse rootsmuziek, op weinig steun hoeft te rekenen. Dat is
meestal terecht, maar soms wel eens jammer. In het geval van Kacey
Musgraves is het heel jammer.
De vorige
plaat van de Texaanse zangeres, Same Trailer Different Park, besprak ik
uiteindelijk als ‘guilty pleasure’, maar het was veel meer dan dat. Same
Trailer Different Park was een prima plaat van een singer-songwriter
die hard werkte aan een eigen geluid en het was een eigen geluid dat
naar veel meer smaakte.
De nieuwe
plaat van Kacey Musgraves, Pageant Material, zal in de Verenigde Staten
ongetwijfeld in grote aantallen over de toonbank gaan, maar wat mij
betreft verdient de plaat ook in Nederland aandacht, ook van
muziekliefhebbers die hun dagelijkse portie country bij voorkeur op
alternatieve wijze bereid zien.
Op Pageant
Material kiest Kacey Musgraves op het eerste gehoor voor
radiovriendelijke popliedjes, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld
Taylor Swift, is ze de countrymuziek trouw gebleven. Sterker nog, op
haar nieuwe plaat heeft Kacey Musgraves de country alleen maar steviger
omarmd en gaat ze op fraaie wijze aan de haal met invloeden uit het
verleden. 'You can take me out of the country, but you can't take the
country of out me' zingt Kacey Musgraves in Dime Store Cowgirl en zo is
het maar net.
Pageant
Material is een heerlijk lichtvoetige plaat vol lome en dromerige
popliedjes, die stuk voor stuk zijn voorzien van een flinke dosis
country. Het is de country waar ze in de Verenigde Staten gek op zijn,
maar het is ook country die niet tegen de haren van de liefhebbers van
traditionele Amerikaanse rootsmuziek hoeft in te strijken.
Kacey
Musgraves schreef de meeste songs op haar nieuwe plaat samen met
producers Shane McAnally en Luke Laird, maar ook Brandi Clark, die de
stap van de contemporary country naar de alternatieve country inmiddels
heeft gemaakt, staat Kacey Musgraves bij op haar nieuwe plaat.
Het is een
plaat die, zeker in de wat minder gepolijste songs, raakt aan de muziek
van door mij zeer gewaardeerde zangeressen als Gretchen Wilson en
Miranda Lambert, maar ook als Kacey Musgraves kiest voor
radiovriendelijke songs met een acceptabele dosis pop, blijft Pageant
Material vrij makkelijk aan de goede kant van de streep.
Kacey
Musgraves wordt in Nederland over het algemeen in de hoek van de
countrypop geduwd, maar Pageant Material is meer country dan pop. En
meer alt-country dan country. Het is (alt-)country die alleen maar een
glimlach op je gezicht kan toveren; zeker wanneer de zon zo nadrukkelijk
schijnt als op het moment.
Dankzij het
enorme succes van Same Trailer Different Park in de Verenigde Staten zat
er ongetwijfeld flink wat druk op de nieuwe plaat van de Texaanse, maar
hier is niets van te merken. Pageant Material is een ontspannen en
eerste klas feelgood plaat, maar het is ook een plaat die veel knapper
in elkaar steekt dan je op het eerste gehoor zult vermoeden.
Zo is de
redelijk sobere instrumentatie zeer smaakvol en zit deze bovendien vol
verrassingen, bijvoorbeeld wanneer de strijkers aan mogen zwellen of
wanneer de muziek een aantal decennia terug gaat in de tijd.
Ook in
vocaal opzicht weet Pageant Material zeer makkelijk te overtuigen. Kacey
Musgraves beschikt over een hele aangename stem en het is een stem die
gemaakt is voor countrymuziek. Het is ook een stem die veel emotie in de
songs weet te leggen en dat is gezien de leeftijd van Kacey Musgraves
(26) knap.
Same Trailer
Different Park koesterde ik uiteindelijk als een ‘guilty pleasure’ maar
de nieuwe plaat van Kacey Musgraves durf ik best openlijk te omarmen.
Ik sta hier niet alleen in, want als zelfs Pitchfork een 8.0 durft te
geven weet je dat Kacey Musgraves een prestatie van formaat heeft
geleverd.
De laatste
twijfelaars worden hopelijk definitief over de streep getrokken wanneer
in de laatste track ook nog eens levende legende Willie Nelson opduikt.
Het is een fraai slotakkoord van een plaat die op indrukwekkende wijze
een brug slaat van de Nashville country en countrypop naar de meer
eigenzinnige Amerikaanse rootsmuziek. Voor mij één van de aangenaamste
(roots)verrassingen die 2015 tot dusver heeft opgeleverd.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Biscuits':
https://www.youtube.com/watch?v=nGIUtLO_x8g
of Pageant Material kopen op Bol.Com
No comments:
Post a Comment