zondag 8 mei 2016

Ladies & Gentlemen. The Infamous Stringdusters

The Infamous Stringdusters is een bluegrass band uit Nashville, Tennessee, die inmiddels al ruim tien jaar aan de weg timmert en vooral haar naam eer aan doet.
 
Mijn cd speler wisten de Amerikaanse snarenwonders daarom tot dusver dan ook niet te vinden, maar dat ik naar Ladies & Gentlemen wilde luisteren, wist ik direct toen ik het persbericht ter promotie van deze plaat een aantal weken geleden in mijn mailbox zag.
 
Voor haar zesde plaat heeft de band uit Nashville immers een flink aantal geweldige zangeressen van naam en faam weten te strikken.
 
Joan Osborne, Sarah Jarosz, Joss Stone, Nicki Bluhm, Mary Chapin Carpenter, Sara Watkins, Aoife O’Donovan en Abigail Washburn reken ik stuk voor stuk tot mijn favorieten en ook de resterende zangeressen op de plaat (Lee Ann Womack, Celia Woodsmith en de zeer overtuigende Claire Lynch) voorzien Ladies & Gentlemen van flink wat vocaal vuurwerk. Dat combineert prachtig met de geweldige instrumentatie, want het dobro, gitaar, banjo, bas en vioolspel op de plaat zijn van een bijzonder hoog niveau.
 
The Infamous Stringdusters blijven de bluegrass trouw op Ladies & Gentlemen, maar worden af en toe gedwongen tot kleine uitstapjes buiten de gebaande paden. Zo dwingen ze Joss Stone in het keurslijf van de bluegrass, maar trekt de Britse zangeres de band ook voorzichtig richting de soul, net als de gelouterde Mary Chapin Carpenter de band richting haar vertrouwde geluid beweegt.
 
Ik had op voorhand enige angst dat iedere keer een andere zangeres achter de microfoon zou leiden tot een wat gefragmenteerde en onevenwichtige plaat, maar dat is zeker niet het geval. Ladies & Gentlemen wordt steeds gedragen door virtuoze muzikanten, die iedere keer een net wat andere, maar altijd uitstekende zangeres naar grote hoogten tillen.
 
Dat Ladies & Gentlemen zo’n aangename plaat is, is voor een belangrijk deel de verdienste van de zangeressen op de plaat, al dwingt de virtuoze maar altijd functionele instrumentatie op de plaat ook steeds meer respect af.
 
Op basis van het persbericht verwachte ik een interessante plaat. Dat is Ladies & Gentlemen zeker, maar het is ook meer dan dat. Mooie en bijzondere plaat voor een ieder die niet bang is voor een beetje bluegrass en gek is op vrouwenstemmen en het betere snarenwerk.

Erwin Zijleman

Je kunt hier luisteren naar 'Still The One':

https://www.youtube.com/watch?v=cRlexq4VzXI

Geen opmerkingen:

Een reactie posten