woensdag 4 mei 2016

40 jaar de Flopsband. Zondag 1 mei 2016, de Tregter, Leiden

Photo: Wo.
In de winter van 1976 ontmoetten een aantal vrienden elkaar met instrumenten in de hand om, onder het genot van een ter beschikking gesteld kratje bier, samen muziek te gaan maken, ergens in het centrum van Leiden. Ik denk niet dat iemand van de aanwezigen ooit gedacht zal hebben dat dit 40 jaar later zou leiden tot een feest in dezelfde stad, in een andere kroeg, maar wel een waar al sinds het jaar 2000 het 3 oktober feest wordt ingeluid met muziek verzorgt door de Flopsband. Van de oprichters is alleen bassist Dick nog op het podium aanwezig. De anderen zijn in de loop der jaren er bij gekomen. Het repertoire gaat van Chuck Berry en Elvis, naar, zoals het gekscherend wel eens gezegd is, de eerste LP van The Rolling Stones. Daar voorbij was wel heel revolutionair.

Zelf heb ik 15 jaar deel uitgemaakt van de band als slaggitarist en achtergrond zanger. Op de reünie speelde ik nog een keer drie nummers mee. Leuk om nog eens met mijn oude muziekmakkers te spelen. Het zit er als het ware ingeramd, want ook zoveel jaar later komt het er gewoon uit.

Photo: Wo.
Wat ik vooral leuk vond om te horen, is hoeveel andere nummers er op het repertoire stonden. Dat waren er best een aantal en daarbij nummers die wel voorbij die eerste van de dinosaurussen in de rock muziek gaan. O.k., zanger Rens had ook eindelijk zijn zin met het country getinte 'Act Naturally' van The Beatles en 'Should Have Known Better', maar het beste nummer van De Dijk kwam ook voorbij, 'Binnen Zonder Kloppen', Madness 'One Step Beyond', (gooi die 'Nightboat To Cairo' er dan ook in!), toetsenist Hans mocht 'Time Is Tight' eindelijk spelen en de Joe Jackson Band met het fantastisch swingende 'The Harder They Come' kwam ook voorbij. Het keyboard is sinds mijn vertrek alleen maar belangrijker geworden en bovendien goed te horen.

Toen de band 25 jaar bestond, schreef .No in (een van de eerste) WoNo Magazine iets in de trant van "muziek net zo spannend als de spanning in de gedragen t-shirts", maar ook dat het een heel fijne middag was. De Flopsband levert dat gevoel ook tijdens het 40 jarig bestaan. Voor mensen van een zekere leeftijd, het publiek telde nogal wat pensionados, hun kinderen en zelfs een enkel kleinkind was aanwezig, blijft deze muziek iets magisch houden. Of men deze thuis nu nog steeds speelt of niet, wie er mee geconfronteerd wordt, bevindt zich direct jaren terug in de tijd, met een grote smile op het gezicht en de neiging om mee te zingen en te bewegen. Dat is een van de verdiensten van de Flopsband, vernoemd naar de bijnaam van de eerste zanger, Maarten, die ook aanwezig was. Een volle zaal, met vrienden, bekenden en mensen waarvoor ooit (meeerdere malen) is opgetreden getuigde van de populariteit van de band. De Flopsband toont de kracht van muziek aan. Het is niet nodig om technisch perfect of geheel foutloos te spelen, het gaat er om dat het juiste gevoel wordt overgebracht. Dat is waar de Flopsband een meester in is. Dat voelde ik vroeger op het podium en dat voel ik in de zaal als toeschouwer.

Photo: Wo.
De derde set kon ik helaas niet meemaken, maar ik twijfel er niet aan of het meesterwerk van de band zelf, geschreven door het inmiddels overleden bandlid Kees Korswagen, is voorbij gekomen. 'Verkering' is het beste, nooit uitgebrachte rock en roll nummer dat ik ken. Het plezier om vanaf het podium de uitdrukking op de gezichten van de mensen te zien die het voor het eerst hoorden, de verbazing, soms geschoktheid, om meestal bij de tweede keer dat het refrein voorbijkomt luidkeels mee te zingen, is redelijk onbeschrijfelijk. Het was iedere keer weer een plezier om te kijken en te spelen. Wie het een keer heeft gehoord, vergeet het nooit meer. Onbegrijpelijk dat de band het nummer nooit heeft opgenomen. Het was ooit een geheide hit geweest. Daarvoor is het nu te laat, maar 'Verkering' is enorm uniek in zijn soort.

De Flopsband vierde feest. Op naar de volgende 40 jaar zal ik niet zeggen, maar nog vijf? Wie weet. Als het kan, kom ik sowieso luisteren, maar graag weer een paar nummers mee doen.

Voor heel even haal ik de Flopsband uit de anonimiteit. Een band waar het plezier in muziek maken voorop staat, geregeld geoefend wordt, na afloop onder het genot van een biertje en waar mogelijk mensen deelgenoot te maken van dat plezier en dat straalt af. Ook op deze 1 mei in Leiden.

Wo.

P.S. Inmiddels is er een video op You Tube gezet:

https://www.youtube.com/watch?v=S7Wnyp15K-M&feature=youtu.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten