De carrière van Richard Hawley leek niet echt van de grond te komen, tot hij in 2001 begon aan een solocarrière.
De zoon van
een metaalarbeider uit Sheffield maakte vervolgens zes geweldige platen,
waarop hij zich steeds nadrukkelijker manifesteerde als een echte
‘crooner’.
Groot was
dan ook mijn verbazing toen Richard Hawley in 2012 opeens op de proppen
kwam met het verrassend stevig rockende en behoorlijk psychedelische
Standing At The Sky’s Edge.
Ik vond het
als eenmalig uitstapje best de moeite waard, maar ik ben blij dat
Richard Hawley op zijn nieuwe plaat weer grotendeels terugkeert naar het
geluid dat zo mooi vorm kreeg op de eerste zes platen van de Britse
muzikant.
Daar leek
het in eerste instantie overigens niet op, want de tracks die het album
vooruit snelden lagen nog redelijk in het verlengde van Standing At The
Sky’s Edge. De meeste tracks op Hollow Meadows doen dit echter niet.
Hollow
Meadows is een behoorlijk ingetogen plaat, waarop Richard Hawley zich
weer nadrukkelijk manifesteert als crooner. Hij doet dat dit keer op een
plaat die opvalt door een werkelijk prachtige instrumentatie en
productie.
Hollow
Meadows slaat zich onmiddellijk als een warme deken om je heen en
verkleint even het universum. Zelfs een matige zanger zou in zo’n fraaie
setting nog een redelijke plaat maken, maar Richard Hawley is zeker
geen matige zanger.
Als
Sheffield’s eigen Sinatra tilt Richard Hawley alle songs op Hollow
Meadows naar een hoger plan. De strijkers klinken prachtig, maar het
zijn vooral de wat weemoedig klinkende gitaren die een ideale basis
vormen voor de donkere stem van Richard Hawley, die op Hollow Meadows al
zijn songs met hart en ziel vertelt.
Hollow
Meadows is uiteindelijk misschien nog wel beter dan de vorige platen die
Richard Hawley heeft gemaakt. Iedereen die de man’s prachtige oeuvre
kent weet wat dat betekent.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Which Way':
https://www.youtube.com/watch?v=EtI9ibk9gpU
of kopen op Bol.Com
No comments:
Post a Comment