Vorig jaar
stond ik al stil bij All Or Nothin’ van de Amerikaanse singer-songwriter
Nikki Lane, maar omdat de plaat nu pas officieel in Nederland wordt
uitgebracht, mag de tweede plaat van de singer-songwriter uit New York
nog een keer in de herkansing.
All Or
Nothin’ is een plaat die me vorig jaar nogal heen en weer slingerde en
me afwisselend heel veel en vrij weinig deed. Ik sloot mijn recensie
vorig jaar dan ook af met de opmerking dat All Or Nothin’ slechts een
voorzichtige krent in de pop is, maar dat er echt veel meer in zit voor
Nikki Lane.
Denk ik daar
inmiddels anders over? Ja en nee. Ik ben er nog altijd van overtuigd
dat Nikki Lane nog veel beter kan, maar All Or Nothin’ is inmiddels toch
wel meer dan een voorzichtige krent uit de pop.
Ik ben
inmiddels redelijk verslaafd geraakt aan de stem van Nikki Lane. Het is
een krachtige stem met een aangename snik die gemaakt lijkt voor
countrymuziek en me vorig jaar al deed denken aan legendarische
voorgangers als Loretta Lynn, Patsy Cline, Bobbie Gentry en Kitty Wells,
maar ook aan tijdgenoten als Brandi Carlile, Neko Case en Lydia
Loveless, met hier tussenin nog een vleugje Kirsty MacColl. Een stem om
van te watertanden noemde ik het destijds en dat is het nog steeds. Meer
dan vorig jaar valt me nu overigens op hoe makkelijk Nikki Lane zingt,
waardoor All Or Nothin’ lekker ontspannen klinkt.
Ik was vorig
jaar een stuk kritischer over de productie van Dan Auerbach. De Black
Keys voorman heeft de tweede plaat van Nikki Lane voorzien van een vol
en sfeervol geluid vol echo’s uit de jaren 60. Dit geluid heeft hij
vervolgens verder opgevuld met geweldig snarenwerk vol haakjes naar de
alt-country uit het heden en de glorieuze muziek uit de jaren 60.
Waar ik
vorig jaar precies moeite mee had haal ik niet meer uit mijn recensie en
weet ik ook niet meer. Ik weet wel dat ik bij de hernieuwde
kennismaking met All Or Nothin’ helemaal geen moeite meer had met het
geluid dat Dan Auerbach heeft bedacht voor de songs van Nikki Lane. All
Or Nothin’ klinkt gloedvol en geïnspireerd en ook nog eens bijzonder
veelzijdig en aangenaam.
Het zijn
overigens ook de songs van Nikki Lane die me inmiddels veel meer
bevallen dan ruim een half jaar geleden. Nikki Lane heeft op haar tweede
plaat het patent op tijdloze popliedjes die zich buiten de gebaande
paden van de Amerikaanse rootsmuziek begeven, maar kan ook uit de voeten
met rootsmuziek die keurig binnen de grenzen van deze paden blijft. Het
zijn ook nog eens popliedjes die indringende verhalen vertellen, want
het grootste deel van de plaat is gebaseerd op een nare liefdesbreuk die
Nikki Lane inspireerde tot het schrijven van haar eerste eigen songs.
Het is
waarschijnlijk de popinjectie van Auerbach die de vorige keer wat
weerstand bij me opriep, maar All Or Nothin’ is uiteindelijk toch vooral
een rootsplaat. En een hele goede rootsplaat.
Ik begrijp
niet waarom in Nederland in deze steeds kleiner wordende wereld met
enige regelmaat een half jaar moet wachten voordat een plaat wordt
uitgebracht, maar het heeft All Or Nothin’ van Nikki Lane goed gedaan.
De voorzichtige krent uit de pop verdween immers snel uit beeld, maar de
inmiddels tot een echte krent uit de pop getransformeerde plaat kan
voorlopig nog op mijn aandacht en warme sympathie rekenen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'All or Nothing':
https://www.youtube.com/watch?v=mGC0NyuJEiw
of kopen bij Bol.com
No comments:
Post a Comment