Het in 2005 verschenen The Woods leek lange tijd de zwanenzang van het Amerikaanse trio Sleater-Kinney te zijn.
Toen eind
vorig jaar de box met het volledige oeuvre van de band uit Olympia,
Washington, verscheen (Start Together), werd echter ook direct een
gloednieuwe plaat aangekondigd. Eerst zien, dan geloven, dacht ik in eerste instantie nog, maar inmiddels is No Cities To Love dan ook echt verschenen.
Iedereen
die het oeuvre van Sleater-Kinney kent, weet dat het power trio garant
staat voor torenhoge kwaliteit. Het begon in 1995 ooit met rechttoe
rechtaan Riot grrrl punk, maar in de tien jaren die volgden wist
Sleater-Kinney zich steeds verder te ontwikkelen, te vernieuwen en te
verbreden, wat een geweldige serie platen heeft opgeleverd.
Een pauze
van tien jaar doet een band echter vrijwel nooit goed, al hebben Corin
Tucker, Janet Weiss en Carrie Brownstein de afgelopen tien jaar
natuurlijk niet stil gezeten. Het pakt voor Sleater-Kinney gelukkig
geweldig uit, want met No Cities To Love zet Sleater-Kinney een
imposante volgende stap.
No Cities
To Love laat horen dat het spelen in andere bands (waaronder de band van
Stephen Malkmus) de leden van Sleater-Kinney alleen maar goed heeft
gedaan. No Cities To Love laat een band horen die beter en hechter
klinkt dan ooit tevoren. Dat hoor je in het geweldige gitaarwerk dat
meer nuances en meer dynamiek bevat, dat hoor je in het soms
onnavolgbare drumwerk dat de songs op de plaat een steeds weer wat net
wat ander geluid geeft en dat hoor je in de vocalen, die wat minder
onvast klinken dan in het verleden.
Het knappe
is echter dat Sleater-Kinney haar rauwe passie en energie heeft
behouden. Ook No Cities To Love mag nog heerlijk rammelen en mag
bovendien nadrukkelijk buiten de lijntjes kleuren.
De muziek
van Sleater-Kinney klinkt in technisch opzicht misschien beter dan in
het verleden, maar dit heeft geen gevolgen gehad voor de urgentie,
energie, passie en agressie van de muziek van Sleater-Kinney. Corin
Tucker, Janet Weiss en Carrie Brownstein maakten in het verleden muziek
alsof hun leven er van af hing en dat doen ze gelukkig nog steeds.
Al sinds
haar debuut is Sleater-Kinney er in geslaagd om zich op iedere plaat te
verbreden en dat is ook op No Cities To Love weer gelukt. Sleater-Kinney
flirt dit keer met complexere songstructuren en uitstapjes naar
omliggende genres tot postpunk en een vleugje disco aan toe, maar het
slaagt er ook dit keer weer in om het zo unieke eigen geluid te
behouden.
No Cities
To Love is hierdoor vanaf de eerste noot een typische Sleater-Kinney
plaat en het is er wederom één die maar blijft groeien. Tot en met The
Woods was Sleater-Kinney één van mijn favoriete eigenzinnige gitaarbands
en na beluistering van No Cities To Love weet ik dat dat nog steeds het
geval is.
Door de
geweldige box-set Start Together keek ik de afgelopen weken vooral terug
op een zwaar onderschat maar prachtig oeuvre, maar inmiddels durf ik
ook weer vol vertrouwen vooruit te kijken. Sleater-Kinney is nog lang
niet wereldberoemd, maar ach wat zijn ze verschrikkelijk goed.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'No Cities To Love':
https://www.youtube.com/watch?v=TWc6knXULsw&list=PLbOGt8cOph4Ux9cY0YOOLF7aPCDqiwLls
Of kopen bij Bol.com:
No comments:
Post a Comment