zaterdag 10 november 2012

Kairos



Als jongetje van een jaar of drie, vier zat ik op regenachtige dagen al vaak urenlang voor de radio. Ik wist al heel jong hoe ik het apparaat moest bedienen en hoe ik op die enorme afstemschaal mijn favoriete muziek kon vinden. Dankzij FM, middengolf, lange golf èn korte golf kon ik muziek horen van over de hele wereld. Popmuziek was nog maar in opkomst en Hilversum 3 bestond nog niet. Muziek was muziek. Ik vond het allemaal mooi, vooral oosterse muziek en romantiek (zeg maar klassiek van de eind 19e en begin 20e eeuw. Met mijn vingers op de afstemknop 'surfte' ik de wereld over. Ik vond het fantastisch om radio te luisteren en 'later, als ik groot ben' zou ik bij de radio gaan werken. Maar het kon ook zijn dat ik timmerman zou worden.

Timmerman ben ik nooit geworden. Radiomaker wel. Sinds ruim drie jaar verzorg ik maandelijks een uur radio voor de Concertzender. In het programma Kairos breng ik mijn liefde voor muziek, mijn liefde voor taal en de kracht van stilte en meditatie bij elkaar. Omdat ik bij de redactie 'nieuwe muziek' zit, gebruik ik voornamelijk twintigste- en eenentwintigste-eeuwse muziek, maar ik smokkel er van alles tussen.

Kairos is een oud-Grieks woord dat zoiets betekent als 'de stilstaande tijd'. Dit in tegenstelling tot 'kronos', de voortrazende tijd, de tijd die tussen je vingers doorglipt. Kairos ontstaat volgens de oude Grieken in het korte moment, vlak voordat er gehandeld moet worden. Een fractie van een seconde, waarin je alles nog een rustig kunt bekijken, alvorens tot actie over te gaan. Oosterse vechtsporters werken hier veel mee. Ze brengen zichzelf in een speciale staat van concentratie, waardoor ze hun tijdsbeleving kunnen vertragen en hun tegenstander als het ware in slow motion zien bewegen. Alle tijd om de situatie rustig te overzien en dan weloverwogen tot handelen over te gaan. Dit gevoel van de stilstaande tijd kan ook worden opgeroepen door meditatie. Ik vind het een heerlijk gevoel. Ik ervaar het zelf als het gevoel dat ik als kind had midden in de grote schoolvakantie: al drie weken vakantie achter de rug en nog drie weken te gaan. niets hoeft nu. Niets hoeft. Volkomen vrij. Los van de tijd. Dit gevoel proberen we met Kairos op te roepen bij de luisteraars. Een moment aan het eind van de dag om stil te staan bij wat je bezighoudt. Niet nadenken, niet proberen te begrijpen, maar stil staan bij wat er is. Om daarna weer verder te kunnen of lekker in slaap te vallen.

'We', dat zijn Erna Speek, die de gedichten en gedichtjes schrijft, Marcel R. van der Kwaak, welbekend van WoNo, die de verhalen schrijft en ik, die de muziek en de techniek voor mijn rekening neem. En niet te vergeten de presentatoren van de afdeling Presentatie van de Concertzender, die het helemaal af maken.

Luister eens een keer en laat weten wat je ervan vindt. www.concertzender.nl. Kairos wordt 'live' uitgezonden op de eerste donderdag van de maand om 23.00 u. Daarna is het onbeperkt terug te luisteren.

Wino Penris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten