Luister naar het nieuwe album van Itasca en je waant je in de jaren 60 en 70 en dan met name in de Laurel Canyon bij Los Angeles. Wanneer Kayla Cohen haar elektrische gitaar inzet en psychedelische akkoorden speelt verhuis je al snel naar het door psychedelica gedomineerde San Francisco van de late jaren 60. Itasca creëert met name door de inzet van de elektrische gitaar een bijzonder eigen geluid, waardoor Imitation Of War onmiddellijk opvalt in het aanbod van het moment. Het dromerige en wat zweverige karakter van het album wordt versterkt door de stem van Kayla Cohen, die al even mooi en aansprekend is, waarna de fantasierijke songs het album nog wat verder optillen. Prachtig.
De naam Itasca deed bij mij niet direct een belletje rinkelen, maar ik bleek aan het eind van 2019 behoorlijk enthousiast over Spring, het vijfde of zelfs zesde album van de Amerikaanse muzikante. Voor Spring verruilde Kayla Cohen, de vrouw achter Itasca, het mondaine Los Angeles voor de wilde natuur van New Mexico, wat een ontspannend en bij vlagen sereen klinkend album opleverde.
Sinds Spring zijn ruim vier jaren verstreken en dat is een eeuwigheid in een genre waarin het aanbod groot en de concurrentie moordend is. Niet zo gek dus dat ik Itasca eigenlijk al weer was vergeten, maar met haar nieuwe album Imitation Of War maakt de muzikante uit Los Angeles zoveel indruk dat ik haar naam vanaf nu echt niet meer ga vergeten.
Ook Imitation Of War heeft iets rustgevends, maar het is toch een flink ander album dan Spring. Waar de muziek van Itasca op het vorige album voornamelijk een akoestisch karakter had, speelt Kayla Cohen dit keer vooral elektrische gitaar. Haar Gibson SG-100 uit 1971 speelt een zeer prominente rol in vrijwel alle songs op het album, waarop haar akoestische gitaar genoegen moet nemen met een bijrol. Kayla Cohen tekent voor de gitaren en de zang, deed hiernaast een beroep op een bassist en twee drummers en vroeg de van de bands Wand en Behavior bekende Robbie Cody als co-producer van het album.
Spring riep ruim vier jaar geleden herinneringen op aan de muziek die in de late jaren 60 en vroege jaren 70 in de heuvels rond Los Angeles werd gemaakt en ook Imitation Of War heeft zich zeker laten beïnvloeden door de Laurel Canyon folk uit het verleden. Dat is het duidelijkst in de vooral akoestisch ingekleurde songs op het album, want wanneer Kayla Cohen haar elektrische gitaar er bij pakt krijgt de muziek van Itasca iets psychedelisch.
De Amerikaanse muzikante maakte op haar vorige albums indruk met haar spel op de akoestische gitaar, maar laat op Imitation Of War horen dat ze ook op de elektrische gitaar excelleert. De muzikante uit Los Angeles speelt prachtige akkoorden en neemt ook de tijd om te soleren. Imitation Of War is een album met een vrij laag tempo en het is een album waarop het fraaie gitaarspel van Kayla Cohen alle ruimte krijgt. Het draagt bij aan het ontspannen of zelfs rustgevende karakter van het album, maar het zorgt er ook voor dat de muziek van Itasca iets benevelends heeft. Op hetzelfde moment prikkelen de tijdloze songs van Itasca eindeloos de fantasie.
In muzikaal opzicht is Imitation Of War, vooral door het geweldige elektrische gitaarspel, een fascinerend album, maar ook met haar stem maakt Kayla Cohen makkelijk indruk. Ze zingt vooral zacht en ontspannen, maar ook met veel gevoel en precisie. Het is de zang die het album weer wat de kant van de Laurel Canyon folk op duwt, maar Itasca heeft op Imitation Of War ook een heel bijzonder eigen geluid.
Imitation Of War van Itasca is een album waarbij het echt heerlijk luieren of wegdromen is, maar vergeet ook niet om goed te luisteren naar het werkelijk wonderschone gitaarspel en de al even mooie zang van Kayla Cohen en naar de knappe wijze waarop haar songs in elkaar zitten. Met een beetje pech had ik dit album zomaar over het hoofd gezien, maar Imitation Of War is een betoverend mooi album, dat bij iedere volgende keer horen nog wat mooier en indrukwekkender is.
Erwin Zijleman
Je kunt Imitation Of War hier luisteren en bestellen:
https://itasca.bandcamp.com/album/imitation-of-war
No comments:
Post a Comment