vrijdag 27 januari 2023

De Toegift. De Toegift

Ja, wat kan ik nu nog schrijven? De Toegift heeft afgelopen week al zoveel lof toegezwaaid gekregen. Beste band van Eurosonic/Noorderslag 2023 en nog veel meer. Ik was er niet bij, dus kan het alleen maar aannemen.

In de afgelopen maanden is De Toegift op deze pagina's al vaak voorbij gekomen in de wekelijkse singlesoverzichten. Veel nieuwe nummers zullen de mensen die de band hebben gevolgd in het afgelopen jaar niet horen op 'De Toegift'. Wel zullen zij eindelijk de onderlinge samenhang horen en daar zeker niet in teleurgesteld raken. 'De Toegift' is een prachtig album, waarop de band zijn melancholie en hang naar het verleden in een breed geluid uitmeten. Als luisteraar ben je onmiddelijk deel van dit gevoel. Warm en inclusief.

Tot mijn verbazing is 'De Toegift' niet het echte debuut van de band. Niet lang geleden speelden de leden samen onder een andere naam, Little Symphonies, en zongen in het Engels op 'We used To Be Immortal'. Ik las ook dat label- en provinciegenoot Broeder Dieleman zanger Maxim Ventulé inspireerde om in het Nederlands te gaan schrijven. Ze tekenden (ook) bij Snowstar Records en de rest is, voor nu, geschiedenis, want met 'De Toegift' ligt de toekomst open, waarin nog heel veel geschiedenis geschreven kan worden.

Helemaal "nieuw" is de muziek op het album niet. In Nederland moet ik zeker aan Spinvis denken, maar af en toe ook aan Mark van der Holsts wijze van voordracht in zijn band The Avonden. Internationaal bestaan dit soort dromerige acts ook, maar niet veel daarvan spraken mij zo aan als deze band.

Neem 'Nollestrand'. Een prachtige saxofoon wandelt als het ware door de song heen. De band speelt en Ventulé zingt alsof zij optreden voor de nighthawks at the diner, het beroemde schilderij van Edward Hopper. Dat intieme is wel een hoofdkwaliteit van De Toegift. Veel atmosfeer, een piano die daar duidelijk aanwezig maar toch bescheiden doorheen speelt. De zang is altijd een voordracht, gezongen tussen fluister en zang, de luisteraar dwingend te luisteren.

Voordat diegenen die op basis van het bovenstaande wellicht denken dat zij op dit moment in het album al in slaap zullen zijn gevallen, wacht nog even. 'De Toegift' is voldoende gevarieerd om steeds weer te verbazen en hechten. Bijvoorbeeld door de toevoeging van een dwarsfluit in 'Alles Is Gemaakt', waar bovendien daarachter best even gefreakt mag worden in de muziek. Zelfs de geest van Boudewijn de Groot als twintiger waart door de muziek. "Het leven is ook voor u de moeite waard", krijgen we nog mee als boodschap. Gelukkig ben ik daar al geruime tijd van doordrongen. Albums als dit zijn daar bovendien een prettige herinnering aan, voor zover nodig.

De recensent van afgelopen weekend heeft het goed gehoord. Ik hoop De Toekomst over niet al te lange tijd ook een keer live te gaan zien. Dat komt vast goed. In de tussentijd is daar het album. 'De Toegift' is een zeer goed debuut van een band die heel goed weet wat het wil en dat kan overbrengen. Ik betwijfel of er een beter Nederlandstalig album uit zal komen in 2023. Luistert!, is dan ook het advies dat ik u mee geef.

Wout de Natris


Je kunt De Toegift hier luisteren en bestellen:

https://snowstar.bandcamp.com/album/de-toegift

Geen opmerkingen:

Een reactie posten