Downriver
Dead Men Go uit Leiden zoekt de grenzen van de progrock op, gaat er
overheen en maakt een plaat van een bijna onwerkelijke schoonheid en
kracht
Progrock
volg ik al een tijdje niet meer en de muziekscene in mijn woonplaats
Leiden kennelijk ook niet, want een jaarlijstje moest me op het spoor
zetten van de Leidse band Downriver Dead Men Go. De band maakt op
Departures muziek die met één been in de progrock staat, maar die met
het andere been allerlei andere genres verkent. Het levert fascinerende
muziek op, die het ene moment het oor lieflijk, dromerig en melodieus
kan strelen, maar het volgende moment kan ontsporen of kan omslaan in
donkere en atmosferische klanken. Downriver Dead Men Go heeft mijn oude
liefde voor de progrock aangewakkerd met een betoverende
en bedwelmende plaat die het genre de toekomst in trekt.
Ik
heb vele bronnen die ik wekelijks kan aanboren voor nieuwe muziek. De
een zorgt voor de belangrijkste nieuwe releases van de grote
platenmaatschappijen, de ander voor de beste Amerikaanse rootsmuziek uit
Nashville en omstreken of juist uit Austin, een volgende voor de beste
nieuwe Britse, Amerikaanse of Nederlandse gitaarbandjes van het moment.
Soms
zoek ik muziek die net wat dieper graaft, die net wat meer tegen de
haren in strijkt en die net wat nadrukkelijker het avontuur of de
grenzen opzoekt. Voor dit soort muziek kan ik uitstekend terecht op de
website De Subjectivisten (https://subjectivisten.nl)
waarop wekelijks een stapel platen wordt besproken waarover je op geen
enkele andere muzieksite iets leest en die (helaas) ook niet zomaar mijn
kant op worden gestuurd.
In
de jaarlijst van Jan-Willem kwam ik een beperkt aantal bekende platen
tegen, maar ook flink wat obscure parels. De mooiste van het stel komt
van een band uit Leiden en laat dat nu al heel veel jaren mijn
woonplaats zijn. In Leiden ben ik de band Downriver Dead Men Go eerlijk
gezegd nog nooit tegen gekomen, terwijl het debuut van de band in 2015
in verrassend brede kring kon rekenen op hele positieve recensies.
Ook
de tweede plaat van de band, het vorig jaar verschenen Departures,
werd zeker niet alleen op De Subjectivisten de hemel in geprezen, maar
het is me helaas ontgaan. Helemaal onlogisch is dit niet, want Downriver
Dead Men Go krijgt in alle recensies vooral het etiket progrock
opgeplakt en dat is een genre dat ik niet heel nadrukkelijk volg.
Helemaal
onbekend is het genre me overigens niet, want in de tijden dat het nog
symfonische rock werd genoemd was het genre mijn jeugdliefde (of
jeugdzonde). In de meeste melodieuze songs op de plaat herinnert de
muziek van Downriver Dead Men Go me nadrukkelijk aan deze jeugdliefde.
Deze melodieuze en dromerig aandoende songs met lome vocalen en al even
melodieuze gitaarsolo’s doen wel wat denken aan de muziek die Pink Floyd
in haar betere jaren maakte en zijn ook niet heel ver verwijderd van de
muziek die andere bands de afgelopen jaren in het genre hebben
gemaakt.
De
muziek van de Leidse band laat zich echter zeker niet uitsluitend in
het hokje progrock duwen. Wanneer de fraaie melodieën op de plaat
dreigen te ontsporen, sluit de muziek van Downriver Dead Men Go ook
zeker aan bij de betere postrock bands, maar Departures kan ook kiezen
voor stevige rock, uitstapjes richting psychedelica of postpunk of voor
melancholische flirts met ambient. Het betovert en intrigeert bijna 70
minuten lang.
Bij
beluistering van Departures kwam mijn oude liefde voor de progrock
direct weer naar boven, maar Downriver Dead Men Go prikkelt ook
genadeloos de fantasie met alle uitstapjes buiten de gebaande paden. Het
zijn uitstapjes die zoals gezegd alle kanten op kunnen gaan. De ene
keer kiest de band uit Leiden voor een ruwe uitbarsting van de gitaren
of kille gitaarwolken, het volgende moment voor bijna verstilde passages
met bijna klassiek aandoende arrangementen en atmosferische en
beeldende klanken die fraai door de ruimte zweven, maar er is ook altijd
ruimte voor meeslepende en melodieuze gitaarsolo’s zoals David Gilmour
ze in zijn beste dagen speelde.
Departures
is een plaat vol al dan niet onderhuidse spanning en het is hierdoor
een plaat die niet alleen betovert met prachtige muziek, maar die ook
lang doorgroeit omdat er steeds weer iets gebeurt dat je niet verwacht.
Ergens bij mij om de hoek gemaakt (zo groot is Leiden immers niet), maar
Downriver Dead Men Go maakt niet alleen progrock van wereldklasse, maar
ook progrock die de grenzen van het genre durft op te zoeken en te
overschrijden. Departurtes is hierdoor niet alleen een bijna onwerkelijk
mooie, maar ook een hele knappe plaat, die inderdaad behoort tot het
beste dat vorig jaar gemaakt is.
Erwin Zijleman
Je kunt Departures hier aanschaffen:
https://downriverdeadmengo.bandcamp.com/album/departures
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
Na zo'n ronkende recensie snel gaan luisteren, zeker met de goede tip over Remedies' van Soup van Erwin nog in het achterhoofd. Helaas, ik vind dit album te duister en traag. Teveel zit in hetzelfde segment zonder de door mij gewenste uitschieters. Het is naar mijn mening niet spannend genoeg.
ReplyDelete