Nog indrukwekkender dan het debuut deze prachtplaat van The Delines voor de kleine uurtjes (en alle uurtjes ervoor en erna)
The
Delines debuteerden alweer bijna vijf jaar geleden met het fraaie
Colfax, maar overtreffen dit debuut op alle fronten met het werkelijk
prachtige The Imperial. De instrumentatie is warm, gloedvol en soulvol,
de verhalen van Willy Vlautin zijn mooi en indringend en de zang van Amy
Boone is wonderschoon en staat garant voor kippenvel. De ene na de
andere prachtsong trekt voorbij en ze worden alleen maar mooier. Laat
maar komen die voorspelde horrorwinter; met de warmbloedige klanken van
The Delines uit de speakers blijft het ook bij -20 lekker warm. Een hele
mooie start van het muziekjaar 2019.
Colfax
van de Amerikaanse band The Delines was alweer bijna vijf jaar geleden
een plaat die misschien niet direct een onuitwisbare indruk maakte, maar
vervolgens bij iedere luisterbeurt beter en interessanter werd.
Mijn
aandacht werd vijf jaar geleden in eerste instantie getrokken door de
bijdragen van Richmond Fontaine voorman en schrijver Willy Vlautin. De
Amerikaanse (gelegenheids?) band bestond verder uit leden van The
Decemberists en Minus 5, maar de meeste aandacht werd getrokken door de
van The Damnations TX (on)bekende zangeres Amy Boone.
The
Delines maakten uiteindelijk diepe indruk met warme klanken, mooie
(grotendeels door Willy Vlautin geschreven) verhalen en met name de
prachtstem van Amy Boone. Het bleek een stem die alle kant op kon, want
op Colfax maakte de band uit Portland, Oregon, zowel uitstapjes richting
de singer-songwriter muziek uit de jaren 70 (Carole King, maar vooral
Rickie Lee Jones) en lome alt-country (van Cowboy Junkies tot 10,000
Maniacs) als richting lome nachtclub jazz en soul.
Het
is helaas lang stil geweest rond The Delines, maar met The Imperial is
de band eindelijk terug. Zangeres Amy Boon moest jaren revalideren na
een ernstig ongeluk, maar is gelukkig weer op de been. Op The Imperial
trekken The Delines de lijn van de verrassend goede voorganger door.
De
band tekent wederom voor warmbloedige klanken vol invloeden uit de
alt-country, maar invloeden uit de countrysoul en pure soul hebben aan
terrein gewonnen op de tweede plaat van de band (het tussendoortje
Scenic Sessions uit 2015 niet meegeteld). Het zijn invloeden die meer
dan uitstekend passen bij de stem van Amy Boone, die op The Imperial nog
veel meer indruk maakt dan op de vorige plaat van de band.
In
muzikaal opzicht slaat The Imperial als een warme deken om je heen,
waarna de warme en doorleefde vocalen van Amy Boone de verleiding
compleet maken. Hier blijft het niet bij, want ook op The Imperial
krijgen de songs van The Delines een extra dimensie door de prachtige
verhalen van Willy Vlautin, die van alle songs op de plaat een miniboek
heeft gemaakt.
The
Imperial is een ingetogen plaat vol subtiele klanken en al even
subtiele zang. Amy Boone zingt op de nieuwe plaat van de band uit
Portland, Oregon, vaak fluisterzacht, maar kan ook imponeren met een
heerlijk soulvolle strot. De fraaie instrumentatie draait hier prachtig
omheen en streelt het oor met onder andere prachtig gitaar- en
toetsenwerk. Ook de productie van de gelouterde John Askew (Laura Veirs,
Neko Case), die ook het debuut van de band produceerde, is prachtig.
The
Imperial is de perfecte plaat voor de kleine uurtjes, maar ook op alle
andere momenten van de dag verleidt de band met boegbeeld Amy Boone
genadeloos. Het is een van de eerste serieuze releases van 2019,
en direct een hele mooie.
Erwin Zijleman
Je kunt The Imperial hier kopen:
https://thedelines.bandcamp.com/album/the-imperial
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment