Ik
kan op het Internet nog niet heel veel vinden over Hadley McCall
Thackston, maar wat ben ik onder de indruk van haar titelloze debuut,
dat deze week ook in Nederland is verschenen.
Hadley
McCall Thackston is een jonge singer-songwriter uit Decatur, Georgia,
die de muziek thuis met de paplepel kreeg ingegoten. Vanwege haar liefde
voor alles wat Iers is, verruilde ze Georgia een aantal jaren geleden
voor Ierland, waar ze begon aan een theater opleiding.
De
liefde voor de muziek bleek uiteindelijk groter dan de liefde voor het
toneel en de carrière van Hadley McCall Thackston kreeg een boost toen
een van haar demo’s in handen kwam van singer-songwriter David Corley,
die de jonge muzikante uit Georgia vervolgens in contact bracht met zijn
producer Hugh Christopher Brown. Het
debuut van Hadley McCall Thackston werd vervolgens deels in Canada (de
thuisbasis van de producer) en deels in de Verenigde Staten opgenomen en
het is wat mij betreft een debuut dat overloopt van de belofte.
De
singer-songwriter uit Georgia maakt muziek die stevig is geworteld in
de Amerikaanse rootsmuziek zoals die in het Zuiden van de Verenigde
Staten wordt gemaakt. Het is muziek met vooral invloeden uit de folk en
de country. In muzikaal opzicht doet het me wel wat denken aan de platen
die bands als Po’Girl en de Be Good Tanyas het afgelopen decennium
maakten en ook de soloplaten van Jolie Holland dragen relevant
vergelijkingsmateriaal aan.
Ik
heb niet veel informatie over de muzikanten die op het debuut van
Hadley McCall Thackston spelen, maar het zijn muzikanten die uitstekend
uit de voeten kunnen met de rootsmuziek zoals die in het diepe Zuiden
van de Verenigde Staten wordt gemaakt, met een glansrol voor de violist.
Hugh Christopher Brown heeft al eerder laten horen dat hij heel goed
weet hoe een goede Amerikaanse rootsplaat moet klinken en ook het debuut
van Hadley McCall Thackston klinkt geweldig.
De
jonge Amerikaanse kijkt niet op een invloed meer of minder, waardoor
haar titelloze debuut een verrassend veelzijdige plaat is geworden. Het
is een plaat die behoorlijk traditioneel kan klinken, maar er staan ook
een aantal songs op die als lichtvoetig kunnen worden bestempeld.
Ook
de teksten van Hadley McCall Thackston schieten meerdere kanten op.
Haar debuut bevat een aantal liefdesliedjes, maar ze schuwt ook de
politieke thema’s niet en spreekt haar afschuw uit over het grote aantal
jonge zwarten in de Verenigde Staten dat ten onrechte of onnodig
sneuvelt door politiekogels. Het geeft het debuut van Hadley McCall
Thackston een bijzondere lading en het levert een aantal songs op die
volwassener klinken dan haar leeftijd rechtvaardigt.
Het
titelloze debuut van Hadley McCall Thackston is in muzikaal, tekstueel
en productioneel opzicht een interessante plaat, maar het sterkste wapen
van de muzikante uit Georgia heb ik nog niet eens genoemd. Het is
immers met name de zang op de plaat die diepe indruk maakt.
Hadley
McCall Thackston beschikt over een bijzonder stemgeluid en een
heerlijke Zuidelijke tongval. Het is een stem die wel wat doet denken
aan die van Jolie Holland, maar Hadley McCall Thackston heeft ook het
onweerstaanbare (en ongrijpbare) dat de stem van Natalie Merchant heeft.
Het tilt het debuut van de jonge Amerikaanse een flink stuk boven het
maaiveld uit. Het is zoals gezegd een debuut dat overloopt van de
belofte, maar het is ook een debuut dat direct mee kan met de beste
platen van het moment in het genre. Ga dat horen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar Hadley McColl Thackston luisteren en het album kopen:
https://hadleymccallthackston1.bandcamp.com/album/hadley-mccall-thackston-2
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment