De Spaande singer-songwriter Joana Serrat trok begin vorig jaar in kleine kring terecht aandacht met haar debuut Dear Great Canyon.
Samen met de
vooral van The Arcade Fire bekende producer Howard Bilerman (hij
produceerde het briljante Funeral) vertaalde Joana Serrat de liefde voor
de goed gevulde platenkast van haar ouders naar songs die stuk voor
stuk diepe indruk maakten.
Het bleek
een platenkast met een voorkeur voor Amerikaanse folk en country, maar
Joana Serrat en Howard Bilerman verwerkten alle invloeden uit het
verleden in een fris en eigentijds geluid dat veel meer aandacht had
verdiend.
De
herkansing komt met het onlangs verschenen Cross The Verge, dat nog veel
mooier en indrukwekkender is dan zijn voorganger. Ook op haar nieuwe
plaat werkt Joana Serrat weer samen met de gelouterde Howard Bilerman en
dat is een wijs besluit. Cross The Verge klinkt immers fantastisch en
ligt alleen door de productie al een flink stuk voor op de platen van de
concurrentie.
Dear Great
Canyon werd nog opgenomen in Spanje, maar voor haar nieuwe plaat toog de
Spaanse singer-songwriter naar Montreal, alwaar flink wat
gastmuzikanten aanschoven, onder wie Basia Bulat, Neil Halstead
(Slowdive, Mojave 3) en Ryan Boldt (The Deep Dark Woods). Het levert een
prachtige plaat op, die veel meer aandacht verdient dan de toch wat
ondergewaardeerde voorganger.
Ook op haar
nieuwe plaat maakt Joana Serrat weer muziek die is verankerd in de
Amerikaanse rootsmuziek, die zo goed vertegenwoordigd was in de
platenkast van haar ouders. Howard Bilerman sluit hierbij aan met een
productie waarin de pedal steel centraal staat.
Ondanks de
voorliefde voor invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en het
bijbehorende instrumentarium, is Cross The Verge zeker geen 13 in een
dozijn rootsplaat. Dat heeft deels te maken met de lichte Spaanse en wat
mij betreft zeer charmante Spaanse tongval van Joana Serrat, maar het
heeft vooral te maken met de bijzondere sfeer die Joana Serrat creëert
op haar nieuwe plaat.
Cross The
Verge heeft een licht bedwelmende en soms bijna bezwerende uitwerking en
doet af en toe wel wat denken aan de platen van Mazzy Star. Het Britse
muziektijdschrift Mojo slaat de spijker dan ook op de kop met de
omschrijving “like Mazzy Star guesting on an early Neil Young demo”.
Cross The
Verge is soms ingetogen en bijna sereen, maar kan ook uithalen met
lekker stevig gitaarwerk en is hierdoor gevarieerder dan de meeste
andere platen in het genre. De veelzijdige stem van de Spaanse, die ook
aan Sinéad o'Connor kan raken, maakt het af.
Ik heb de
plaat inmiddels een tijdje in mijn bezit en kan nauwelijks meer zonder.
Joana Serrat maakte indruk met haar vorige plaat, maar deelt een
mokerslag uit met deze prachtplaat. Ga dat horen!
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Cross The Verge':
https://www.youtube.com/watch?v=_HODlVjjgOk
No comments:
Post a Comment