De
Amsterdamse band My Baby maakte iets meer dan een jaar geleden een
onuitwisbare indruk met haar debuut My Baby Loves Voodoo!.
Op deze BLOG
opende ik mijn recensie met superlatieven in hoofdletters: FANTASTISCH,
BEZWEREND, BETOVEREND, IMPONEREND, WERELDPLAAT, JAARLIJSTJESPLAAT,
MEESTERWERK. Het zijn woorden waar ik nog steeds volledig achter sta,
want de on-Nederlands broeierige mix van funk, soul, gospel, rock en
blues was en is met geen mogelijkheid te weerstaan. (Het hele verhaal staat hier: http://wonomagazine.blogspot.nl/2014/02/my-baby-loves-voodoo-my-baby.html)
In muzikaal
opzicht herleefden de hoogtijdagen van Sly & The Family Stone,
Funkadelic, Mother’s Finest en Prince en dan was er ook nog eens de
fantastische stem van Cato van Dijck, die gehakt maakte van een heel
contingent zogenaamde soulzangeresjes.
My Baby
Loves Voodoo! is een debuut waarvan een band alleen maar kan dromen,
maar het is ook een debuut dat My Baby heeft opgezadeld met een
levensgroot probleem. Het is het probleem van de moeilijke tweede plaat
na een geweldig debuut en dat is een probleem dat in het verleden flink
wat veelbelovende bands de kop heeft gekost.
Op voorhand
had My Baby twee opties. De band had er voor kunnen kiezen om My Baby
Loves Voodoo! part II te maken of de band had een geheel nieuwe weg in
kunnen slaan. Beide paden zijn in het verleden niet zonder risico
gebleken. My Baby heeft daarom op Shamanaid gekozen voor een tussenweg.
De tweede plaat van My Baby bevat een groot deel van de ingrediënten die
My Baby Loves Voodoo! zo aantrekkelijk maakten, maar klinkt ook totaal
anders.
Op Shamanaid
hoor je nog steeds de prachtige bluesy gitaren van het debuut en is er
ook nog altijd de imponerende stem van Cato van Dijck, maar ze zijn
terecht gekomen in een heel ander muzikaal landschap. Shamanaid is wat
minder uitbundig dan zijn voorganger en kiest voor bezwering in plaats
van vermaak. Het is zeker geen makkelijke weg die My Baby heeft gekozen,
maar wat maakt de band weer indruk.
Direct in de
openingstrack hoor je hoe My Baby zich heeft ontwikkeld. De
gitaarlijnen zijn uiterst subtiel, de ritmesectie legt een dub-achtige
basis en Cato van Dijck zingt opvallend ingetogen. Het is een bezwerende
track en hier volgen er nog velen van.
De rauwe
soul en funk van het debuut hebben plaats gemaakt voor uiterst subtiele
soul, swamp-blues, invloeden uit de dub en fraaie invloeden uit de
wereldmuziek. Het is allemaal wat minder aanstekelijk dan op het debuut,
maar Shamanaid grijpt je uiteindelijk nog veel steviger bij de strot
dan het zo overtuigende debuut.
Het is op
zich al knap dat My Baby de succesformule van het debuut achter zich
heeft gelaten, maar dat het vervolgens op de proppen komt met een totaal
ander en bovendien uniek eigen geluid is een prestatie van een ongekend
formaat.
De pijlers
van het geluid van My Baby 2.0 heb ik al genoemd, maar ze verdienen nog
wat meer aandacht. Het gitaarwerk was de vorige keer al goed, maar
blijft je nu verbazen, de ritmesectie zorgt steeds weer voor de
verbinding tussen de gitaren en de geweldige zang, die af en toe nog los
gaat als op het debuut, maar ook fraai kan fluisteren. Stil zitten is
onmogelijk, maar Shamanaid is ook een plaat die je volledig wilt
doorgronden.
Het levert
een plaat op die naast het debuut van de band mag staan en moet worden
gerekend tot het beste dat de Nederlandse popmuziek heeft opgeleverd.
Het wordt tijd dat dit ook buiten Nederland wordt ontdekt, want ook hier
kent My Baby zijn gelijke niet.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Uprising':
https://www.youtube.com/watch?v=LkXLLpT2OSY
en Shamanaid kopen op Bol.Com
Bij de beluistering van het vorige album dacjt ik: "Waar heb je het over, Erwin?". N.a.v. deze recensie Shamanaid toch maar eens opgezet. Tijdens de eerste beluistering moet ik je al gelijk geven. Dit is wel een plaatje ja. Misschien maar eens gaan kijken in het najaar tijdens de clubtour. En dat buitenland? Er staat al een tour door Engeland op de rol voor My Baby.
ReplyDelete