Het kan nog.
Zomaar uit het niets een debuut afleveren waarvan de wereld versteld
zal staan. Het is een debuut waarvan de veters spontaan uit je schoenen
schieten, maar het is ook een debuut dat gehakt zal maken van flink wat
gevestigde namen.
Het
titelloze debuut van Benjamin Booker doet de laatste platen van Jack
White en The Black Keys verbleken en het zijn zeker niet de laatste
grootheden die deze jonge muzikant uit New Orleans aan zijn zegekar zal
binden.
Het in een
paar dagen op de band gesmeten debuut van Benjamin Booker brengt bluesy
garagerock terug tot de essentie. Een paar rauwe akkoorden op de gitaar,
een beukende ritmesectie en een schuurpapieren strot. Meer heeft
Benjamin Booker in eerste instantie niet nodig om te imponeren. Het
titelloze debuut van de Amerikaan opent met twee rauwe uptempo tracks
van nog geen drie minuten en hierna speelt Benjamin Booker een gewonnen
wedstrijd.
Met nog tien
vergelijkbare tracks was ik meer dan tevreden geweest, maar na twee
tracks bedenkt Benjamin Booker zich dat de lat nog best wat hoger kan.
Na een uptempo track met een heerlijk zuigend orgeltje zorgt Benjamin
Booker voor centimeters dik kippenvel met een lome track waarin
hetzelfde orgeltje samen met een mooi gitaarloopje tegenwicht moet
bieden aan vocalen die door de ziel snijden, waarna de gitaren aan het
eind nog even los mogen gaan.
Het debuut
van Benjamin Booker is dan pas vier tracks onderweg, maar de jonge
muzikant uit New Orleans heeft al zoveel indruk gemaakt dat ik zijn
debuut niet meer los laat. In de tracks die volgen ligt het tempo weer
lekker hoog en verrast Benjamin Booker met de ene na de andere punky
garagerock song, al stopt hij ook flink wat soul en blues in zijn muziek
en is hij zelfs niet vies van een vleugje onvervalste glamrock. Het lijkt allemaal erg simpel, maar alles wat Benjamin Booker doet is raak. Snoeihard raak.
Het debuut
van Benjamin Booker lijkt op het eerste gehoor een plaat die iedere
vorm van productie moet ontberen, maar dat is toch niet het geval. Voor
het debuut van Benjamin Booker nam de van Alabama Shakes bekende Andrija
Tokic plaats achter de knoppen en deze heeft een knap staaltje werk
afgeleverd. Tokic heeft immers de rauwe energie van het live-geluid van
Benjamin Booker weten te vangen op de plaat en deze energie grijpt je
naar de strot.
Zeker
wanneer de tracks wat langer worden en het gitaarwerk een prominentere
rol krijgt hoor je ook nog een vleugje Jimi Hendrix, maar vervolgens
verrast Benjamin Booker net zo makkelijk met een uiterst sobere en
fluisterzacht gezongen song, die uiteindelijk natuurlijk ook ontspoort.
Benjamin
Booker speelde eerder dit jaar op het invloedrijke South by Southwest
(SXSW) festival in Austin, Texas, en maakte daar een onuitwisbare
indruk. Het wist een journalist zelfs te verleiden tot de uitspraak dat
Benjamin Booker de redder van de rock ’n roll is en sindsdien is in de
VS de hype compleet.
Redder van
de rock ’n roll is misschien wat veel eer voor een jonge en debuterende
muzikant, maar dat Benjamin Booker een geweldige plaat heeft gemaakt is
zeker. Eindelijk weer eens een plaat waarvoor de volumeknop helemaal
open mag. Als een bezetene de luchtgitaar bespelen is vervolgens
nauwelijks te voorkomen. Droomdebuut.
Je kunt hier luisteren naar 'Have You Seen My Son?':
https://www.youtube.com/watch?v=hkUIknxbg6Y
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment