De vraag was of het niveau van Apocalyptic Love (2012) zou worden geëvenaard. Dat was namelijk een
heerlijke cd (Lees Hared's recensie hier.).
Aan de line up lag het in ieder geval niet, want Slash doet het ook deze keer
samen met Myles Kennedy and The Conspirators. Met 17 songs nu, versus 15 de
verleden keer, kan ook aan de ijver en inzet niet worden getwijfeld.
Het begint heerlijk met de titelsong waarin alle kwaliteiten
van de heren samenkomen: stevige en duidelijke gitaarrock, plus de bijzondere
en ook opvallend heldere stem van Kennedy (althans voor dit genre muziek) die
uitnodigt tot lekker meebrullen. De tekst is niet direkt voor de poëtisch ingestelden onder ons: i think
it’s time to set this world on fire/i think it’s time to push it to the edge/I’m
so fucking bored so trip the wire/it may never be this good again. Maar
ja, dat verwacht je waarschijnlijk ook niet bij een cd van Slash.
De plaat is nergens slecht, maar er staan wel iets te veel
niet bijster inspirerende of verrassende nummers op. ‘Shadow Life’ is een op
zich een prima nummer, maar ook een beetje saai. Gelikte loopjes, meezingers en
uithalen, veel herhaling, een weinig bijzonder gitaarsolo van Slash: allemaal
best in orde, maar niet erg spannend. Het zelfde geldt voor nummers als ‘Bent
to fly’ (dat begint als ballad ), ‘Stone Blind’, ‘Too far Gone’, ‘Avalon’, het
instrumentale ’Safari Inn’, de
broeierige slotsong ‘The Unholy’ of het zware ‘Beneath the Savage Sun’. ‘Dirty
Girl’ begint veelbelovend, maar zakt ook snel af naar standaardniveau. Kortom,
in plaats van 17 hadden de heren zich ook makkelijk tot 12 kunnen beperken.
Maar er is ook genoeg te genieten. Neem ‘Automatic
overdrive’, lekker opwindend, heerlijke gitaarsolo als opening, je staat weer
direct op scherp als luisteraar. Het
tempo blijft op hoog niveau, kortom heerlijk. De heren gaan op dit niveau door
met ‘Wicked Stone’, hoewel dat qua compositie ook niet verrassend is. Maar ’30
years to life’ springt er weer positief uit: strak, snel en over de spijt van een moordenaar in death row. ‘Whithered Delilah’ is behoorlijk vrolijk en
pakkend, ‘Battleground’ eveneens.
‘Iris
of the Storm’ laat Kennedy schitteren, een van de beste nummers van de plaat. ‘The dissident’ begint met een
oude krakende countryplaat, gevolgd door
een mooi openingssalvo en ook hier is het de zang van Kennedy die er een
bijzonder nummer van maakt.
HareD
Je kunt hier luisteren naar 'World on fire'
https://www.youtube.com/watch?v=ybJHEgk2FBw
No comments:
Post a Comment