zaterdag 12 november 2022

Vader Abraham, Pierre Kartner (1935 - 2022)

Het grote niews, naast de zorg en de bevrijding van Cherson was gisteren, vrijdag 11 november, het overlijden van Pierre Kartner, een van de grootste liedjesschrijvers die Nederland ooit heeft gekend. Ik ga er niet heel veel over zeggen, want ik heb niets met zijn werk.

Dat hij goed boerde, bleek wel uit het feit dat je hem in Breda, waar hij aan de zogenaamde goudkust tegen het Mastbos aan woonde, in zijn Porsche door de stad kon zien rijden. Wie had zo'n auto rond 1980? Wij kenden niemand, maar zagen Vader Abraham zonder pruik en grijs geverfde baard wel eens rijden.

Hij heeft vele hits gehad en geschreven voor anderen. Het absolute dieptepunt, voor hem waaschijnlijk commercieel hoogtepunt, was 'Het Smurfenlied'. Ik had een cartoon uit een punkkrantje waar Vader Abraham de straat oversteekt en tot pulp wordt gereden door een tankwagen. Vanaf de stoep zingen juichende Smurfen "la la lala lallalalla la la". Humor.

De man was immens populair, een ander woord is er niet voor, bij grote groepen Nederlanders die van heel andere muziek hielden dan ik. Waar ik een klein beetje een uitzondering voor moet maken, zijn zijn canavalshits. In die paar dagen van het jaar zong je ze allemaal mee uit volle borst, maar dat is iets anders dan het goed vinden. En, laten we wel wezen, Boer Koekoek, een stijve Christen in doen en laten, het podium opkrijgen voor een katholieke carnavalskraker, dat was toch wel echt een stunt in 1973.

Maar dan Philadelphia, zomer 1989. Voor het eerste ben ik in de V.S. Wij liepen naar de Delaware River en waar wij uit de stad kwamen was een feestje gaande op een oud zeilschip, een driemaster. Op het schip speelt een Tiroler orkest, in outfit en alles. Ik denk dat wij ongeveer een kwartier hebben staan kijken vanaf de kade. 'Una Paloma Blanca' kwam voorbij en wij, allen studenten tegen het einde van hun studie, direct mee zingen natuurlijk. Toen we al een stukje weggelopen waren, horen we 'Het Kleine Café Aan De Haven' ingezet worden door het orkest. Keihard teruggerend natuurlijk en uit volle borst meezingen, uit ballorigheid, maar ik merkte, heel stiekem, toch ook wel wat trots. Vader Abraham in de V.S.? Ik had geen idee dat het nummer zoveel gecoverd is, vertaald en zoveel succes had.

Tijdens alle vakanties of werktrip in de V.S. daarna hoor ik 'Radar Love' wel ergens en zelfs 'Venus' soms, maar en de George Baker Selection en Vader Abraham in een optreden vrijwel naast elkaar? Dat is toch een beeld dat ik nooit vergeten ben. Een teken van hoe groot Pierre Kartner was (en waar die Porsche van betaald kon worden natuurlijk). Het veranderde niets aan mijn muzieksmaal, dat niet.

Wout de Natris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten