dinsdag 19 juli 2022

All Of It. Annie Blackman

Je moet vatbaar zijn voor de charmes van de persoonlijke maar ook betrekkelijk eenvoudige folksongs van Annie Blackman, maar als je er vatbaar voor bent is de verleiding van All Of It al snel meedogenloos.

Bij eerste beluistering van het tweede album van de New Yorkse muzikante Annie Blackman vroeg ik me vooral af of het album wel bijzonder genoeg is. De intieme en folky popliedjes van de muzikante uit Brooklyn zijn betrekkelijk eenvoudig en Annie Blackman moet het ook niet hebben van muzikaal of vocaal spierballenvertoon. Juist de eenvoud is echter de charme van dit album en die charme wordt versterkt door de persoonlijke teksten, die gaan over alledaagse worstelingen rond het volwassen worden. Annie Blackman doet geen hele spannende dingen op All Of It en juist dat maakt haar nieuwe album zo puur en oprecht. En uiteindelijk vrijwel niet te weerstaan.

Ook nu kon ik weer kiezen uit een stapeltje nieuwe albums van jonge vrouwelijke singer-songwriters. Zoals eerder gezegd dreigt zo langzamerhand verzadiging in dit genre, waardoor ik tegenwoordig meer albums laat liggen, maar er zitten toch ook altijd albums tussen die me wel weten te verrassen of te raken, zoals All Of It van Annie Blackman. 

Annie Blackman is een jonge singer-songwriter uit Brooklyn, New York, die een jaar of zes geleden, toen ze nog op de middelbare school zat, haar debuutalbum uitbracht en nu terugkeert met haar tweede album, nadat ze via Tik Tok de aandacht had getrokken van een platenmaatschappij. 

All Of It is een album dat zich uiteindelijk flink wist op te dringen, maar daar zag het in eerste instantie niet naar uit. Op het eerste gehoor hoorde ik een serie aangename popliedjes, maar hoorde ik nog niet direct wat de muziek van Annie Blackman bijzonder en/of onderscheidend maakt. Dat blijft, ook nu ik wel onder de indruk ben van het album, lastig uit te leggen, dus laat ik het er maar op houden dat de songs van de New Yorkse muzikante iets hebben. 

Dat iets zit niet in de instrumentatie, die betrekkelijk eenvoudig is. Daar is overigens niets mis mee, want door de betrekkelijk sobere inkleuring van de songs, krijgen de zang van Annie Blackman en haar teksten alle ruimte. Ook de stem van de muzikante uit New York is op zich niet heel bijzonder, maar ik vind de zang wel aangenaam en zeker wanneer Annie Blackman wat nonchalanter zingt, hebben de vocalen ook iets charmants. 

Dat charmante hoor je ook in de teksten. Annie Blackman groeide op in New Jersey, studeerde in Ohio en toog na haar studie naar New York, een keuze die volgens de song Drive werd ingegeven door haar angst voor autorijden. Het laatste weetje komt de Wikipedia over Annie Blackman, die ook nog weet te melden dat de New Yorkse muzikante op de middelbare school fan was van Taylor Swift en haar leven destijds werd gedomineerd door onbeantwoorde liefdes. 

Op All Of It komen nog wat persoonlijke verhalen voorbij, die allemaal te maken hebben met de worstelingen rond het volwassen worden en met loslaten en weer verder gaan. Het zijn verhalen die met enige humor worden verteld, wat ook weer bijdraagt aan de charme van de songs van Annie Blackman. 

Objectief beschouwd doet Annie Blackman op All Of It redelijk eenvoudige dingen. Ze schrijft eenvoudige folksongs, die eenvoudig worden ingekleurd. Van muzikaal of vocaal vuurwerk is geen sprake, maar de popliedjes van de muzikante uit New York zijn wel puur en authentiek, waardoor ik ze eigenlijk niet kan weerstaan. 

Iedere keer als ik naar het album van Annie Blackman luister, vind ik All Of It nog wat leuker, charmanter en onweerstaanbaarder. Iedere keer als ik naar haar teksten luister vind ik ze grappiger en oorspronkelijker. Annie Blackman heeft een album gemaakt zonder pretenties. Gewoon zingen over dingen die je mee hebt gemaakt en waar je mee worstelt en als het even kan in aanstekelijke deuntjes. Het lijkt misschien eenvoudig wat Annie Blackman doet op haar tweede album, maar ik vind het echt heel knap.

Erwin Zijleman

 

Je kunt All Of It hier luisteren en bestellen:

https://annieblackman.bandcamp.com/album/all-of-it

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten