dinsdag 4 januari 2022

Erwins plaat van het jaar 2021: Shapeshifter. Someone

Eerder deze maand publiceerden we Erwin Zijleman's post over de nieuwe plaat van Someone, niet wetende dat hij de plaat twee weken later tot zijn plaat van het jaar zou bombarderen. Ik vroeg Erwin om zijn motivatie voor deze plaat toe te lichten. Die staat hieronder, met een link naar de originele post.

In zijn e-mail aan mij gaf hij iets aan, wat mij ook is opgevallen terwijl ik worstel met welke platen ik extra in het zonnetje ga zetten aan het einde van het jaar: het vrijwel ontbreken van grote namen. Daarin vinden we elkaar volkomen. Verder zijn er heel veel verschillen natuurlijk tussen onze lijstje.

Dit schreef Erwin in zijn toelichting:

Vorig jaar maakte de vanuit Amsterdam opererende muzikante Tessa Rose Jackson flink veel indruk met het avontuurlijk ingekleurde Orbit II. Het is een album dat nog heel lang is doorgegroeid en achteraf bezien zeker de top 10 van mijn jaarlijst over 2020 had moeten halen. Het dit jaar verschenen Shapeshifter klonk op het eerste gezicht minder avontuurlijk, al vond ik het wel direct een mooi album. Shapeshifter groeide voor mij echter nog veel harder door dan Orbit II vorig jaar. De wat degelijker klinkende songs van Tessa Rose Jackson zijn dit keer versiert met subtielere accenten, maar het effect is er niet minder om. Ook de songs op het album worden alleen maar beter en dan is er ook nog eens de prachtstem van de Amsterdamse muzikante. Snail Mail stond de afgelopen weken vrijwel continu op de eerste plek van mijn jaarlijstje, maar Someone deed in de laatste dagen een Max Verstappen. Er valt niets op af te dingen wat mij betreft.

De recensie staat hier:

https://wonomagazine.blogspot.com/2021/12/shapeshifter-someone.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten