vrijdag 22 januari 2021

Een Teken Aan De Wand. Kwartet Niek Hilkmann

Meligheid? Dat is toch het woord dat mij bij beluistering van de eerste noten van Een Teken Aan De Wand te binnenschieten en, als ik eerlijk ben, mij niet meer verlaat. Ik sluit niet uit dat de makers van de plaat, Kwartet Niek Hilkmann, het gewoon met mij eens zijn. Er klinkt gewoon een zekere verveeldheid door in de muziek die doorgaans gepaard gaat met meligheid.

Toch is dit maar een deel van het verhaal. Wie doorzet, merkt al gauw dat Een Teken Aan De Wand ook iets aanstekelijks heeft en dat dat ouderwets klinkende orgeltje onder de huid weet te kruipen.

Ouderwets is een tweede woord dat genoemd mag worden. De liedjes op de plaat klinken voor een deel alsof ze in de late jaren 60 zijn opgenomen. Ieder liedje had op de Nederlandse 'Nuggets' verzamelaar, 'Nederlandse Beat, Bluf en Branie' kunnen staan. De atmosfeer is totaal 60s, Armand, Het, om maar twee acts te noemen. Vooral ook omdat in de teksten ook van die vondsten staan als in de teksten van Armand en Bob Bouber. Het is niet alleen de spacey muziek. Dan kom ik in de moderne tijd ook bij The Kik uit, maar die band is poppier dan Kwartet Niek Hilkmann, melodieuzer ook, minder confronterend.

Een modernere naam, maar van een artiest wiens roots in de muziekscene van de jaren 80 liggen, is Spinvis. In de kleinere liedjes op deze cd schiet die naam wel bij mij binnen. Luister naar albumafsluiter 'Zaamslag' en je weet genoeg.

Promo photo: Els Kuijt
Het verschil is een band die steviger doordreunt, meedogenlozer is in zijn keuzes. Er zit een element van circa 1980 in de muziek, die niet voor optimale melodie gaat, maar het effect. Juist doordat Kwartet Niek Hilkmann die combinatie tussen jaren 60 pop, psychedelica en new wave weet te leggen, is de muziek in 2021 in mijn oren uitermate geslaagd. Hoor hoe The Velvet Underground ritmes 'Turbo Polyp' voortjagen. 'What Goes On' in een volledig nieuw jasje. Een feest voor de oren kan ik wel stellen. Over lekkere nummers gesproken, dan staat deze dit jaar wel vooraan wat mij betreft.

Tot vandaag had ik nog nooit van Kwartet Niek Hilkmann gehoord. Het is een Rotterdamse band die eerder twee singles uitbracht en nu aan de eerste cd toe is. Niek Hilkmann zingt en speelt gitaar, Arie van Vliet bas, Ruud Hilkmann toetsen en Joris Frowein drums en percussie. Ik ben behoorlijk blij dat daar verandering is gekomen.

Van de meligheid die mij te binnenschoot, is niet veel over nu ik vaker naar het album heb geluisterd. Het is gewoon heerlijk om naar Een Teken Aan De Wand te luisteren, inclusief de wat aparte, soms absurdistische teksten. Soms is het goed om even voorbij de eerste indruk te gaan. In dit geval meer dan goed. Een Teken Aan De Wand is een poppareltje.

Wo.

Je kunt Een Teken Aan De Wand hier bestellen:

https://shop.excelsior-recordings.com/products/kwartet-niek-hilkmann-een-teken-aan-de-wand


of luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g


Geen opmerkingen:

Een reactie posten