Kalyn Fay transformeert van een veelbelovende debutant in een van de smaakmakers binnen de rootsmuziek van het moment
Bible
Belt, het debuut van Kalyn Fay, kreeg ik in 2016 bij toeval in handen,
maar groeide al snel uit tot mijn favoriete rootsplaten van dat jaar.
Good Company, de tweede plaat van de singer-songwriter uit Tulsa,
Oklahoma, is nog veel beter en zet op alle terrein indrukwekkende
stappen. De songs zijn beter, de volle en stemmige instrumentatie is nog
wat mooier en trefzekerder, terwijl de krachtige stem van Kalyn Fay nu
de hele plaat goed is voor kippenvel. Het levert een rootsplaat op die
alles precies zo doet als ik het mooi vind en ik weet zeker dat Good
Company veel meer liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek gaat
aanspreken. En deze plaat wordt echt alleen maar beter.
Kalyn Fay
maakte met Bible Belt één van mijn favoriete rootsplaten van 2016. Het
is een plaat die in 2016 echt veel te weinig aandacht kreeg, wat mede
het gevolg was van het besluit om de plaat niet beschikbaar te maken via
de streaming media diensten.
Ik heb daar
vanuit het perspectief van de muzikant absoluut begrip voor, maar het
getuigt helaas ook van weinig realiteitszin. Bible Belt kwam
uiteindelijk ook bij de streaming media diensten terecht en daar is
gelukkig ook de nieuwe plaat van de singer-songwriter uit Tulsa,
Oklahoma, onmiddellijk na de release te horen.
Als ik mijn
favoriete rootsplaat in algemene termen mag beschrijven kom ik op de
proppen met termen als mooie verhalen, een stemmig en ruimtelijk
geluid, een hoofdrol voor snareninstrumenten en vooral een vrouwelijke
stem die iets met me doet. Het zijn allemaal ingrediënten die in ruime
mate aanwezig waren op het debuut van Kalyn Fay (Barnoski) en ook het
geluid op haar nieuwe plaat domineren.
Good Company
opent met fraai ingetogen gitaarwerk, waarna de opvallende stem van
Kalyn Fay de ruimte vult. Het is een stem die is gemaakt voor
Amerikaanse rootsmuziek en die emotie en een fraaie snik toevoegt aan de
persoonlijke songs van Kalyn Fay. De Amerikaanse singer-songwriter
focuste op haar debuut op het opgroeien in de Amerikaanse Bible Belt en
het leven van alle dag staat ook centraal op Good Company.
Good Company
ligt duidelijk in het verlengde van het terecht geprezen debuut van
Kalyn Fay en combineert ingetogen en intieme songs met een verrassend
vol geluid. Ook de tweede plaat van de singer-songwriter uit Tulsa,
Oklahoma, is bijzonder fraai ingekleurd, waarbij de bijdragen van
diverse snareninstrumenten ook dit keer het meest in het oor springen,
maar ook het orgel dat af en toe opduikt is vrijwel onweerstaanbaar,
terwijl de toegevoegde harmonieën de vocalen voorzien van extra diepte.
Het is een
geluid vol fraaie details, maar het is ook een geluid dat heel veel
ruimte open laat. Het is ruimte die prachtig wordt opgevuld door de
bijzondere stem van Kalyn Fay. Het is een stem die warm en emotievol
klinkt, maar het is ook een stem met een voorzichtig rauw randje en
bovendien een stem met een duidelijk eigen geluid. Het is ook nog eens
een stem die over het vermogen beschikt om de luisteraar onmiddellijk
bij de strot te grijpen, waardoor Good Company, net als zijn voorganger,
een plaat is die je niet makkelijk terzijde schuift.
Kalyn Fay
maakt ook op haar tweede plaat weer betrekkelijk traditioneel aandoende
Amerikaanse rootsmuziek, maar Good Company klinkt op een of andere
manier ook fris en eigentijds. Vergeleken met het debuut biedt Good
Company wat meer ruimte aan songs die net wat voller en steviger klinken
en ook in deze songs maakt Kalyn Fay indruk met haar krachtige stem.
Bible Belt
was het nog wat schuchtere debuut van een aanstormend talent binnen de
Amerikaanse rootsmuziek, maar met Good Company zaagt Kalyn Fay wat mij
betreft aan de stoelpoten van de groten en de smaakmakers in het genre.
Good Company overtuigt 11 songs en 47 minuten lang met prima songs, een
buitengewoon smaakvol geluid en een stem om te koesteren. Bible Belt was
voor mij een jaarlijstjes plaat, maar met haar tweede plaat schaart de
singer-songwriter uit het roemruchte Tulsa zich definitief onder mijn
favoriete rootszangeressen van het moment.
Erwin Zijleman
Je kunt Good Company hier kopen:
https://hortonrecords.bandcamp.com/album/kalyn-fay-good-company
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment