Het Britse trio London Grammar debuteerde al weer bijna vier jaar geleden met het terecht de hemel in geprezen If You Wait.
Op
haar debuut maakte de band uit Londen indruk met een broeierige
instrumentatie vol invloeden uit de triphop, maar het sterkste wapen van
de band bleek zangeres Hannah Reid, die If You Wait naar grote hoogten
tilde.
Het
succes van het debuut heeft gezorgd voor een flink budget, waardoor
London Grammar voor haar tweede plaat kon beschikken over topproducers
als Jon Hopkins (Coldplay), Paul Epworth (Adele, Florence + The Machine)
en Greg Kurstin (Adele, Sia). Ze hebben stuk voor stuk goed geluisterd
naar het debuut van London Grammar en vervolgens Hannah Reid de hoofdrol
gegeven op Truth Is A Beautiful Thing.
De
instrumentatie van Dan Rothman en Dot Major is ook dit keer prachtig,
maar treedt veel minder op de voorgrond. Het is een wijs besluit, want
Hannah Reid maakt ook dit keer een onuitwisbare indruk met een stem vol
kracht, subtiliteit en emotie.
Truth
Is A Beautiful Thing opent opvallend ingetogen. Het tempo ligt laag, de
instrumentatie is loom en aardedonker, wat prachtig past bij de van
melancholie overlopende zang van Hannah Reid.
Door
het lage tempo moet je, zeker bij eerste beluistering, wel wat moeite
doen om bij de les te blijven. De trage en donkere popsongs van London
Grammar dringen zich zeker niet onmiddellijk op, maar wanneer het
kwartje eenmaal valt, valt het ook hard.
Ondanks
het feit dat de band voor haar tweede plaat heeft gekozen voor
producers van naam en faam en voor producers die niet vies zijn van
grootse en meeslepende hits, heeft London Grammar het eigen geluid dat
op If You Wait zo mooi vorm kreeg behouden en verder ontwikkeld.
De
tweede plaat van de Britten bevat wel iets meer invloeden uit de pop,
maar het is smaakvolle en eigenzinnige pop. Het is een moedig besluit, want
waar London Grammar met een paar stevige stampers makkelijk de wereld
zou kunnen veroveren, liggen de lome en donkere klanken voor menigeen
waarschijnlijk wat zwaar op de maag. Persoonlijk
heb ik echter een steeds groter zwak voor de meer ingetogen songs van
London Grammar en het zijn deze songs die domineren op Truth Is A
Beautiful Thing.
Zeker
bij beluistering met de koptelefoon is goed te horen hoe loodzwaar de
ritmes zijn, maar ook hoe subtiel de rest van de instrumentatie is (let
maar eens op de prachtige gitaarlijnen en de mooie pianoklanken). Het is
de perfecte ondergrond voor de weer hemeltergend mooie vocalen van
Hannah Reid, die beter doseert dan op het debuut en ook meer emotie en
doorleving laat horen. Het is goed voor heel veel kippenvel.
Truth
Is A Beautiful Thing is ook nog eens een plaat vol ingehouden spanning.
Je verwacht dat de ingehouden en zich langzaam voortslepende klanken
ieder moment tot uitbarsting komen, maar dat gebeurt uiteindelijk 50
minuten niet (op de luxe editie van de plaat zelfs ruim een uur niet).
Waar If
You Wait met louter superlatieven werd onthaald, zijn de reacties dit
keer gemengd. Persoonlijk vind ik Truth Is A Beautiful Thing niet alleen
een waardig opvolger van het prachtdebuut maar bovendien een stap
vooruit.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Truth Is A Beautiful Thing':
https://www.youtube.com/watch?v=UPcPtd3k-Qg
No comments:
Post a Comment