Blanke
mannen die gitzwarte soul maken. Het is de afgelopen decennia al
meerdere malen vertoond, maar helaas roept het nog altijd verbazing en
scepsis op.
Ik maak me
hier overigens zelf ook schuldig aan, want in eerste instantie had ik
niet veel trek in Half The City van St. Paul & The Broken Bones. De
band bestaat uit zeven blanke, wat studentikoos ogende, mannen, die je
op het eerste gezicht niet van het bezitten van ook maar een greintje
soul zult verdenken.
Die mening
moet onmiddellijk worden herzien wanneer de eerste klanken van Half The
City uit de speakers komen, of beter gezegd uit de speakers spatten. St.
Paul & The Broken Bones heeft een heerlijk soulvol geluid dat
opvalt door een swingende ritmesectie, authentiek klinkende
gitaarloopjes en lekker vol klinkende blazers.
De meeste
opzien baart echter de geweldige soulstem van frontman Paul Janeway.
Janeway, die naar verluid opgeroeide op een dieet van soul en gospel en
niet mocht luisteren naar Nirvana's Nevermind, klinkt als een mix van
James Brown en Al Green en imponeert van de eerste tot de laatste noot
van de plaat.
St. Paul
& The Broken Bones komt uit Birmingham, Alabama, en kent de muzikale
tradities van het diepe Zuiden van de Verenigde Staten als haar
broekzak. Op Half The City domineren soulklanken uit een ver verleden.
Het is een plaat die zo lijkt weggelopen uit de hoogtijdagen van de
Southern Soul, al hadden deze blanke jongens destijds natuurlijk geen
schijn van kans gehad.
Bij veel
van dit soort platen begin ik na een paar tracks toch te verlangen naar
de soulklassiekers van weleer, maar Half The City van St. Paul & The
Broken Bones houdt de aandacht moeiteloos vast. Dit heeft de band voor
een belangrijk deel te danken aan de buitengewoon soulvolle strot van
haar voorman, maar ook het prachtig vol klinkende geluid van de band en
de loepzuivere productie (van Ben Tanner van Alabama Shakes, dat in
hetzelfde straatje opereert met een al even indrukwekkende frontvrouw)
dragen nadrukkelijk bij aan de kracht van het debuut van St. Paul &
The Broken Bones. Hierbij komen nog eens de geweldige songs, die zich laten beluisteren als een verzameling gearriveerde soulklassiekers.
De enorme
dosis soul van Half The City is al meer dan genoeg om deze plaat te
omarmen, maar hij wordt alleen maar beter als je net wat beter luistert
en op zoek gaat naar de subtiel toegevoegde afwijkende invloeden, als
een beetje rock ’n roll of gospel. Wanneer Paul Janeway zingt ben ik
compleet in de ban van deze plaat, maar ook in muzikaal opzicht ben ik
steeds meer onder de indruk van deze plaat. Het gitaarwerk is
afwisselend en van hoog niveau, het orgeltje klinkt onweerstaanbaar en
het is razend knap hoe de blazers lange tijd op de achtergrond kunnen
sluimeren om opeens aan de oppervlakte te komen.
Achteraf
bezien schaam ik me diep dat ik de plaat in eerste instantie aan de kant
schoof omdat ik geen zin had in blue-eyed soul. St. Paul & The
Broken Bones heeft met Half The City immers met afstand de beste
soulplaat van het moment gemaakt en het is er een die zwarter dan zwart
is. Omdat scepsis met betrekking tot blanke soulzangers ook de critici
niet vreemd is, betwijfel ik dat deze plaat de jaarlijstjes gaat halen,
maar het zou wel terecht zijn. Ja, want zo goed is deze plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Half the city' live op KDHX luisteren.
No comments:
Post a Comment