Damon Albarn
wordt door flink wat muziekliefhebbers gezien als een muzikaal genie,
maar zelf heb ik tot dusver maar heel weinig met de muziek van de Brit.
Kiezen
tussen Blur en Oasis vond ik altijd een bijzonder makkelijke opgave (een
handjevol aardige songs versus een aantal onbetwiste klassiekers), in
de muziek van het zo bejubelde Gorillaz hoorde ik helemaal niets en
‘supergroepen’ The Good, The Bad & The Queen en Rocketjuice &
The Moon werden wat mij betreft zwaar overschat.
Damon
Albarn’s solodebuut Mali Music was wel aardig, maar Albarn was zeker
niet de eerste die de muzikale rijkdom van Mali ontdekte en was daarom
lang niet zo vernieuwend als door nogal wat recensenten werd
gesuggereerd.
Aan Albarn’s
opera ben ik twee jaar geleden niet eens begonnen en ik had daarom ook
geen enkele verwachting met betrekking tot Everyday Robots. Dit blijkt
echter een fantastische plaat die me in een paar dagen tijd volledig
heeft betoverd.
Op Everyday
Robots manifesteert Damon Albarn zich als een briljant songwriter, die
zomaar in de voetsporen kan treden van de groten uit de jaren 60, 70 en
80. Everyday Robots blinkt uit door geweldige popliedjes van een niveau
dat Albarn wat mij betreft met Blur nooit heeft gehaald. Het zijn
klassiek aandoende popliedjes die je na één keer horen voorgoed in het
geheugen hebt opgeslagen, maar het zijn ook popliedjes die vol
verrassende wendingen zitten.
Damon Albarn
verkende de afgelopen decennia de meest uiteenlopende muzikale
uithoeken, maar op Everyday Robots valt alles op zijn plaats. Veel songs
op Everyday Robots beginnen bij de muziek van Blur, die voor een
belangrijk deel schatplichtig was aan die van The Kinks en The Jam. Deze
songs zijn vervolgens voorzien van bijzondere accenten, die variëren
van een piepende viool tot doeltreffende samples.
Everyday
Robots is een vooral ingetogen plaat, waarop Damon Albarn niet alleen
als songwriter, maar ook als zanger meer overtuigt dan ooit. Everyday
Robots bevat volop flarden uit het verleden, die in een aantal gevallen
verder terug gaan dan de inspiratiebronnen van Blur en raken aan de
Britse crooners uit de jaren 50, maar het is ook een plaat die stevig
verankerd is in het heden. Enerzijds door de bijzondere instrumentatie
en de gloedvolle productie (van Richard Russell, met wie Albarn twee
jaar geleden de prima comback plaat van soulzanger Bobby Womack, The
Bravest Man In the Universe, produceerde) en anderzijds door de vele
invloeden die Albarn in zijn muziek heeft verwerkt.
Het zijn
voor een belangrijk deel invloeden uit de rijke geschiedenis van de
Britse rockmuziek, maar ook de invloeden die Albarn verwerkte in de
muziek die hij in zijn leven na Blur maakte, hebben een plekje gekregen
in de muziek op Everyday Robots, inclusief bijna klassieke invloeden en
invloeden uit de Afrikaanse muziek. De unieke klanken van Brian Eno zijn
de kers op de taart.
Everyday
Robots is een plaat die in één adem mag worden genoemd met de
klassiekers van met name Ian Dury en Paul Weller, maar ik hoor ook veel
van Elbow en zo kan ik nog wel wat grote namen noemen.
Uiteindelijk
gaan alle credits echter naar Damon Albarn. Albarn heeft een plaat
afgeleverd met geweldige songs vol verrassingen en ook nog eens de
nodige persoonlijke en emotionele diepgang (zijn verslavingen uit het
verleden staan centraal op de plaat). Ik was zoals gezegd nooit zo’n fan
van Damon Albarn, maar deze plaat is echt geweldig. Het is nog vroeg,
maar deze schrijf ik alvast op voor de jaarlijstjes.
Erwin Zijleman
Via deze link kun je luisteren naar de titelsong:
https://www.youtube.com/watch?v=rjbiUj-FD-o
No comments:
Post a Comment