Saturday 13 July 2024

Inside The Marble. Margaux

Margaux moet concurreren met hele hordes jonge vrouwelijke singer-songwriters in het indiesegment, maar haar debuutalbum Inside The Marble weet zich op alle fronten verrassend makkelijk te onderscheiden.

Inside The Marble van Margaux (Bouchegnies) begint als een redelijk standaard indiepop en indierock album, maar naarmate het album vordert maakt de muzikante uit Brooklyn, New York, steeds meer indruk met een fascinerende instrumentatie, mooie zang en songs die de fantasie uitvoerig prikkelen. In muzikaal opzicht slaat Inside The Marble steeds weer andere wegen in, maar de klanken van Margaux en haar medemuzikanten blijven ook bijzonder aangenaam. Het is flink dringen in het genre waarin Margaux opduikt met haar debuutalbum, maar Inside The Marble is een album dat absoluut opvalt in het enorme aanbod van het moment.

De wijk Brooklyn in New York moet inmiddels zo ongeveer op elke straathoek een talentvolle jonge vrouwelijke singer-songwriter met een voorliefde voor indiepop en indierock hebben rondlopen, want de albums van nieuwkomers in het genre blijven maar komen. Ik heb er de afgelopen tijd zo veel gehoord en de lat ligt inmiddels zo hoog dat ik niet meer zo snel onder de indruk ben van het volgende nieuwe talent in de genoemde genres, maar zo af en toe zit er een album tussen dat flink boven het maaiveld uitsteekt. Inside The Marble van Margaux is wat mij betreft zo’n album.

Margaux is de Amerikaanse singer-songwriter Margaux Bouchegnies, die werd geboren in Seattle en na haar studie psychologie in New York terecht is gekomen in de florerende muziekscene van Brooklyn. Haar debuutalbum Inside The Marble opent ijzersterk met DNA, dat vooral een hele goede popsong is. In muzikaal opzicht klinkt het aangenaam en ook de zang van Margaux is uitstekend, maar in deze opzichten onderscheidt de openingstrack zich nog niet heel nadrukkelijk van alles dat er al is. Uiteindelijk draait er echter veel om de goede popsong en Margaux laat direct horen dat ze deze kunst uitstekend beheerst.

Dat ze ook in muzikaal en vocaal opzicht niet alleen binnen de lijntjes van de indiepop en indierock van het moment kleurt wordt vervolgens ook snel duidelijk. De muzikante heeft haar debuutalbum samen met de mij onbekende producer Sahil Ansari voorzien van een bijzonder mooi geluid, waar naar verluidt jaren aan is gewerkt. Dat is ook wel te horen, want Inside The Marble is in muzikaal opzicht een fascinerend album. Margaux Bouchegnies kan zelf uit de voeten op flink wat instrumenten, waaronder gitaren, bas en uiteenlopende keyboards, terwijl Sahil Ansari vooral drums, percussie en ritmes toevoegt aan de songs. Gastmuzikanten vullen het geluid op Inside The Marble verder aan met strijkers, blazers en de pedal steel.

Waar ik bij beluistering van de openingstrack vooral werd gegrepen door een verbluffend goede popsong, raakte ik bij verdere beluistering van het album vooral onder de indruk van de bijzondere instrumentatie. Margaux heeft haar songs volgestopt met instrumenten en creëert een geluid dat soms raakt aan de indiepop en indierock van het moment, maar er soms ook flink ver van verwijderd is. Het is een geluid dat een deel van de tijd bijzonder aangenaam voortkabbelt op de achtergrond en dat, zeker in de meest dromerige tracks, doet verlangen naar broeierige zomeravonden, maar de muziek op Inside The Marble kan ook bont en complex zijn.

Ook met haar stem maakt Margaux makkelijk indruk. Ze zingt, net als zoveel van haar collega’s in het genre, vrij zacht, maar de zang op Inside The Marble is mooier en beter dan op de meeste andere albums die ik de laatste tijd heb gehoord. Zeker voor een debuutalbum is de kwaliteit van de muziek en de zang verrassend hoog en ook de songs van de New Yorkse muzikante zijn van hoog niveau. Dat de teksten vooral over het volwassen worden gaan is misschien niet heel origineel, maar de songs zijn verrassend complex en avontuurlijk.

Het zijn songs die zich breed hebben laten beïnvloeden en die zich, met name wanneer de instrumenten de ruimte krijgen, ver buiten de kaders van de indierock en indiepop van het moment bewegen, met uitstapjes richting de klassieke muziek en hierbij zelfs een subtiel laagje progrock. Het levert een bijzonder album op van een wat mij betreft zeer interessant nieuw talent.

Erwin Zijleman


Je kunt Inside The Marble hier luisteren en bestellen:

https://margauxtosleep.bandcamp.com/album/inside-the-marble

No comments:

Post a Comment