zondag 25 september 2022

Tresor. Gwenno

Gwenno schuift op haar derde album Tresor op richting wat subtielere en vaak sprookjesachtige klanken, die prachtig combineren met het gebruik van lokale talen en de bijzondere stem van de muzikante uit Wales.

Ik vond de eerste twee albums van Gwenno absoluut bijzonder, maar ze overtuigden me uiteindelijk niet. Het deze week verschenen Tresor doet dat wel en hoe. Gwenno betovert op haar nieuwe album met bijzonder fraaie klanken en arrangementen, waarvan het mysterie nog wat verder wordt versterkt door de teksten in met name het Cornish. Het levert een album op dat geen moment lijkt op andere albums, dat met geen mogelijkheid in een hokje is te duwen, maar dat ondanks alle potentiële drempels die Gwenno opwerpt onmiddellijk overtuigt en vervolgens uitgroeit tot een album dat je tot de laatste noot wilt uitpluizen. Gwenno zet een reuzenstap met dit bijzondere album dat vooralsnog alleen maar indrukwekkender wordt.

Het Britse muziektijdschrift Uncut geeft in het augustusnummer de redelijk zeldzame score van 9/10 aan Tresor, het nieuwe album van de uit Wales afkomstige muzikante Gwenno. De Britse muziekpers was ook al behoorlijk enthousiast over de vorige twee albums van Gwenno, maar Y Dydd Olaf uit 2014 en Le Kov uit 2018 wisten mij uiteindelijk toch onvoldoende te overtuigen. 

Op beide albums zocht Gwenno Saunders, die eerder deel uit maakte van de band Pipettes, nadrukkelijk het avontuur, maar op de momenten dat ze dit in mindere mate deed, klonk haar muziek wat mij betreft juist wat gewoontjes, ondanks de teksten in het Welsh en vooral het Cornish. 

Ook het deze week verschenen Tresor (Treasure) klinkt direct ongewoon in de oren door het gebruik van de lokale talen, die voor buitenstaanders compleet onverstaanbaar zijn en vooral mysterieus klinken. Gwenno zingt op Tresor ook af en toe in het Engels, maar op het overgrote deel van het album maakt ze geen gebruik van haar afkomst en kiest ze voor het Cornish. 

In muzikaal opzicht doet het nieuwe album van Gwenno hier en daar denken aan de vorige albums van de muzikante uit Cardiff, maar ik vind Tresor een stuk beter en veel interessanter. Ook op haar derde album werkt Gwenno samen met Rhys Edwards, maar Tresor klinkt voor het overgrote deel anders dan Y Dydd Olaf en Le Kov. Waar deze albums vooral elektronisch werden ingekleurd, gaan elektronische en organische klanken op Tresor hand in hand en duiken hier en daar klassiek aandoende arrangementen op. 

Zeker wanneer de elektronica stevig werd ingezet konden de eerste twee albums van Gwenno zoals gezegd wat gewoontjes klinken, maar op album nummer drie is de instrumentatie een stuk subtieler. Gwenno combineert op Tresor bovendien uiteenlopende invloeden. Naast invloeden uit de traditionele muziek uit haar geboorteland Wales, hoor je op het album invloeden uit de folk, de new age, de psychedelica en de elektropop. 

Het zijn allemaal invloeden die op uiterst subtiele wijze zijn verwerkt, waardoor Tresor in geen van de genoemde hokjes past. In muzikaal opzicht doet het album me hier en daar denken aan het debuutalbum van Portishead, maar Tresor schiet ook allerlei andere kanten op en kan sprookjesachtige klanken afwisselen met een opeens toch weer redelijk rechttoe rechtaan popliedje. 

Het derde album van Gwenno is niet alleen vooral subtiel ingekleurd, maar heeft ook een voorkeur voor zich langzaam voortslepende en wat dromerig klinkende songs. Het zijn klanken die mooi kleuren bij de al even dromerige vocalen van Gwenno, die betovert met de mysterieuze woorden in haar teksten, maar er ook in slaagt om de luisteraar haar songs in te slepen. Tresor is, zeker vergeleken met zijn twee voorgangers, wat meer naar binnen gericht, wat het resultaat is van het isolement door de coronapandemie en het moederschap van de muzikante uit Cardiff. 

Ik geef eerlijk toe dat ik vooral sceptisch was toen ik de Uncut recensie van het album eerder deze week las en de torenhoge score zag, maar inmiddels kan ik alleen maar concluderen dat er niets op valt af te dingen. Tresor is een album dat drie kwartier lang betovert met bijzondere klanken en mooie zang en met songs die de fantasie stevig prikkelen, maar die ook van een bijzondere of zelfs unieke schoonheid zijn. Prachtig.

Erwin Zijleman

 

Je kunt Tresor hier luisteren en bestellen:

https://gwenno.bandcamp.com/album/tresor


Geen opmerkingen:

Een reactie posten