Marianne Faithfull scoorde in 1964 als fris jong meisje een flinke hit met de Jagger/Richards compositie As Tears Go By.
Het zou nog
15 jaar duren voor ik voor het eerst kennis zou maken met het werk van
Marianne Faithfull. In 1979 was Marianne Faithfull pas 33 jaar oud, maar
haar stem klonk oud en versleten. Op de een of andere manier gaf de
rauwe, onvaste en soms wat haperende stem van Marianne Faithfull haar
muziek echter een bijzondere lading, waardoor Broken English (dat
overigens eerder dit jaar een bijzonder fraaie reissue kreeg) uitgroeide
tot een erkend meesterwerk.
Het zou 18
jaar duren voordat Broken English een waardige opvolger kreeg (het bijna
even indrukwekkende Strange Weather), maar sindsdien levert Marianne
Faithfull met enige regelmaat platen van hoog niveau af.
De laatste
was voor mijn gevoel het in 2008 verschenen Easy Come Easy Go, maar
kennelijk heb ik drie jaar geleden het met covers gevulde Horses And
High Heels gemist.
Give My Love
To London is hoe dan ook de eerste plaat met eigen werk van Marianne
Faithfull in zes jaar tijd en het is wederom een hele mooie. Marianne
Faithfull is inmiddels bijna 68 jaar oud, maar sinds Broken English zijn
haar stembanden gelukkig niet al teveel meer versleten. In vocaal
opzicht is Give My Love To London daarom niet heel ver verwijderd van de
al weer 35 jaar oude klassieker en ook in muzikaal opzicht blijkt
Marianne Faithfull nog jong van geest.
Voor Give My
Love To London deed Marianne Faithfull een beroep op flink wat
muzikanten van naam en faam. Zo schreven Roger Waters, Nick Cave, Anna
Calvi, Steve Earle en Tom McRae mee aan de songs op de plaat en zijn
onder andere Brian Eno, Portishead’s Adrian Utley, Warren Ellis (The Bad
Seeds) en Ed Harcourt als muzikant te horen. Ook de keuze voor producer
Rob Ellis en de mix van Flood zijn veilige keuzes, maar toch is Give My
Love To London zeker geen veilige plaat.
Marianne
Faithfull imponeert op haar nieuwe plaat met doorleefde folky songs die
worden vertolkt zoals alleen Marianne Faithfull dit kan, maar Give My
Love To London bevat ook een aantal stekelige of zelfs rauw klinkende
songs die flink tegen de haren instrijken, bijvoorbeeld door de scherpe
viool uithalen van Warren Ellis en het gruizige gitaarspel. Het
zijn tracks die herinneren aan de jonge jaren van Roxy Music, maar ook
associaties oproepen met de muziek van The Velvet Underground en de
Britse folk van weleer.
Ook voor
Give My Love To London geldt weer dat je moet houden van de zang van
Marianne Faithfull. Haar stem klinkt ook op Give My Love To London weer
rauw, doorleefd, rokerig en onvast, maar draagt op hetzelfde moment
stevig bij aan de intensiteit van haar bijzondere songs, zeker wanneer
de Britse diva haar emoties laat spreken en de woorden van haar mooie
teksten gepassioneerd aanvalt.
Meer dan
eens dwingt de vergelijking met de laatste plaat van Leonard Cohen zich
op. In vocaal opzicht valt er absoluut wat op aan te merken, maar waarom
zou je je hier druk om maken wanneer ieder woord dat uit de speakers
komt keihard aankomt. Het is dan ook geen toeval dat Marianne Faithfull
op deze plaat aan de haal gaat met Cohen’s Going Home en de song aanpakt
zoals tot voor kort alleen de oude meester zelf dit kon.
Marianne
Faithfull mag inmiddels een respectabele leeftijd hebben bereikt, maar
gaat op Give My London tekeer als een jonge hond. Wat een mooie,
eigenzinnige, doorleefde en gedurfde plaat van deze unieke zangeres. Ik
schrijf hem op voor de jaarlijstjes.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Sparrows will sing':
https://www.youtube.com/watch?v=jE9I4lVpE64
No comments:
Post a Comment