De uit het
Britse Manchester afkomstige band Elbow heeft de afgelopen 13 jaar een
ontstellend mooi oeuvre opgebouwd. Wat ooit voorzichtig begon met
veelbelovende maar nog niet direct opzienbarende platen als Asleep In
The Back (2001) en Cast Of Thousands (2004), kreeg met Leaders Of The
Free World (2005), The Seldom Seen Kid (2008) en Build A Rocket Boys!
(2011) een dermate fraai gevolg dat Elbow momenteel wordt gerekend tot
één van de meest interessante bands van het moment. En terecht. Sinds de
release van Build A Rocket Boys! in het voorjaar van 2011 moesten we
het doen met een verassend sterke verzameling restjes (Dead In The Boot)
en een prima live-plaat (Live at Jodrell Bank), maar er gaat
uiteindelijk toch niets boven nieuw studiowerk van Guy Garvey en zijn
muzikale medestanders. The Take Off And Landing Of Everything heb ik
inmiddels een week in huis en heeft me tot dusver zeker niet
teleurgesteld. Het is in veel opzichten een typische Elbow plaat. De
songs zijn in veel gevallen lang, kiezen vrijwel nooit voor de
makkelijkste weg, maar vervallen ook nooit in bloedeloos experimenteren.
Het is een inmiddels bekend recept, maar vervelen doet het mij nog
steeds niet, al is het maar omdat Elbow op iedere nieuwe plaat toch net
weer wat anders klinkt. Wat dit keer opvalt is dat de toppen in de
muziek van Elbow wat minder hoog zijn en de dalen wat minder diep. Het
maakt de muziek van Elbow net wat minder bombastisch c.q. episch,
overigens zonder dat dit ten koste gaat van het inmiddels unieke geluid
van de band. Elbow kleurt dit keer wat vaker binnen de lijntjes, maar
het kleurenpalet dat de band hiervoor gebruikt is nog altijd verre van
alledaags. Ook de dynamiek die we van de band gewend zijn is niet in de
vertrouwde mate aanwezig. Waar Elbow in het verleden altijd toewerkte
naar grootse climaxen, blijven de meeste songs op The Take Off And
Landing Of Everything relatief ingetogen. The Take Off And Landing Of
Everything heeft echter nog volop raakvlakken met de vorige platen van
Elbow. Het unieke stemgeluid van Guy Garvey herken je uit duizenden, de
fantastische eerste vier soloplaten van Peter Gabriel en het oude werk
van Genesis verschaffen nog altijd houvast (al blijft Elbow ver van
verwijderd van slaapverwekkende progrock) en Elbow is ook op haar nieuwe
plaat weer in staat om niet alledaagse muziek te maken die in staat is
om een breed publiek te veroveren. Op het Internet wordt er flink
gemopperd over het weinig experimentele karakter van de nieuwe plaat van
Elbow. Ik vind dat persoonlijk wat overdreven. Elbow is op The Take Off
And Landing Of Everything immers niet opeens een mainstream band
geworden. De band pakt in muzikaal opzicht misschien wat minder uit dan
we de laatste jaren gewend zijn, maar er valt nog altijd heel veel te
genieten. Na een paar keer horen merk je bovendien dat veel songs die op
het eerste gehoor voor Elbow begrippen misschien wat vlak en ingetogen
lijken toch weer meerdere kanten op gaan schieten en aan toverkracht
winnen. Het feit dat de pieken dit keer minder hoog zijn en de dalen
minder diep heeft ook voordelen. The Take Off And Landing Of Everything
is een stuk evenwichtiger en meer een eenheid dan zijn voorgangers,
waardoor de details opeens meer aandacht trekken. Deze details zitten
dit keer in subtiele accenten van extra instrumenten (waaronder blazers
en strijkers, maar ook elektronica), tekstuele spitsvondigheden en
kleine muzikale verschuivingen. Het maakt ook The Take Off And Landing
Of Everything weer een unieke plaat in het prachtige oeuvre van Elbow.
Ik ben er persoonlijk zeer blij mee en vind The Take Off And Landing Of
Everything net wat beter dan zijn zo bejubelde voorganger, die mijn
jaarlijstje haalde in 2011. Ik bedoel maar.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'New York morning' luisteren.
No comments:
Post a Comment