donderdag 1 juni 2023

medisyn. DINA

Kairos alert. Met het Friestalige album medisyn weet ik onmiddellijk in welke categorie ik de muziek van Dina moet stoppen. De uiterst sfeergevoelige muziek op het album past, mijns inziens, zo in het radio programma van Wino Penris op Concertzender.

Een paar week geleden belde de postbode aan met een klein pakketje. Ik had niets besteld, maar dat zegt niet altijd iets als recensent. In het pakketje zat een prachtig kunstwerk, boek en plaat ineen. Het artwork is in de vorm van een schriftje, met kunst, kleuren, foto's, teksten en uiteindelijk op bladzijde 88! de cd. De zuurpruim zal zeggen, weer een plaat die ik niet makkelijk kan opbergen. Ik denk, wat een prachting artwork, zoals 'Zo Lang Mogelijk' van Mevrouw Tamara, 'Witst Nog Dat D'r Neat Wie' van Zea, 'Eggs & Marrowbone van The Bullfight of alle artwork van de Kift, de kantoorordner van 'Hoogriet' voorop.

Dina is Dina Popma, een muzikante die in het verleden heeft samengewerkt met Arnold de Boer, a.k.a. Zea en zo was de link met dit blog gelegd. Op medisyn speelt zij met atmosfeer en sfeer. Dat doet zij op een aantal wijzes. Door songs die meer zijn gebaseerd op sfeer dan traditionale songs. Door het voorlezen van een gedicht over een soundscapeachtige melodie. Door het zingen van traditionele liedjes, laat ik het Friese folk noemen.

Als ik andere namen moet noemen, kom ik op Broeder Dieleman uit en De Kift, maar ook Elenne May waar het de sfeer betreft van sommige nummers, maar er zijn ook hints naar religieuze muziek, zoals ik die wel eens in Kairos hoor, maar die op zich ver van mij afstaat. Het laatste klopt op twee manieren. In haar inleiding in het boekwerk schrijft Dina over het grote percentage Nederlanders die niet meer religieus zijn. Daar behoor ik zeker toe, atheïst en gelukkig daarmee. Popma maakt zich hier zorgen over en dat laat zij terug komen in haar werk.

Evenals de positie van de vrouw door de eeuwen heen en dan als uiterste culminatie van onderdrukking de heksenverbrandingen. Ik kijk dan even over de grens naar moderne vormen van vrouwenonderdrukking in Iran vandaag de dag. Hoe anders is dat nu echt? Dina is op zoek gegaan naar haar antwoorden en komt bijvoorbeeld bij de rol van medicijnen uit in het verleden; het kruidenvrouwtje. Wat zij uiteindelijk in haarzelf en daar buiten vond is vastgelegd op deze plaat. Het verhaal is een wezenlijk onderdeel van deze plaat. De opnamen vonden plaats in een kerkje, het Thomaskerkje van Katlijk, dat als "instrument" genoemd wordt in de credits.

Het valt mij zo makkelijk om mijzelf te laten versmelten met medisyn. Dit is een plaat die een luisteraar moet ondergaan, zich in moet onderdompelen en zo zich mee kan laten voeren als tijdens een meditatie. medisyn is volstrekt rustgevend, in al haar eenvoud. Dina heeft de muziek nooit complexer gemaakt dan noodzakelijk. Een getokkelde gitaar in combinatie met de ruimte van de omgeving, lees kerk, is genoeg voor een succesvolle vertolking.

Ineens is het voorbij en sta je als luisteraar eenzaam achtergelaten, zonder die warme deken die Dina over je neergelegd heeft, weer in de buitenwereld. Niet zonder een waarschuwing overigens. In het laatste nummer, 'Sjonge', verbreekt zij zelf de harmonie, met intensieve en meer confronterende zang. Daarvoor heeft voor een korte tijd de wereld stilgestaan. Op een heel plezierige manier waren alle zorgen voor even verdwenen, het hoofd is frisser, de gedachten zijn vrijer. Dina heeft dat alles mogelijk gemaakt. Het maakt medisyn een zeer succesvolle, energierijke en geliefde plaat.

Wout de Natris


Je kunt Medisyn hier luisteren en bestellen:

https://dinamusic.bandcamp.com/album/medisyn


Geen opmerkingen:

Een reactie posten