Je kunt hier naar 'Hold back the night' luisteren.
Er zijn nog steeds
mensen die bij een nieuwe plaat van I Am Kloot beginnen over de
inmiddels al lang vergeten New Acoustics Movement (iets waar ik me
overigens zelf tweeënhalf jaar geleden ook nog schuldig aan maakte). Dat
kan zo langzamerhand echt niet meer, want I Am Kloot heeft inmiddels
een imposant oeuvre opgebouwd dat voor 90% niets te maken heeft met de
stroming die ooit zo vurig werd omarmd (en vervolgens net zo snel werd
uitgekotst). Met het briljante Sky At Night maakte de band uit
Manchester aan de hand van Elbow voorman Guy Garvey tweeënhalf jaar
geleden haar beste plaat tot dusver, maar met het vorige week verschenen
Let It All In doet I Am Kloot er nog een imposant schepje bovenop. Op
Sky At Night voegde Guy Garvey flink wat dynamiek toe aan het geluid van
I Am Kloot en werd de productie flink opgepoetst. Hierdoor kroop I Am
Kloot wat dichter naar Elbow toe dan we van de band gewend waren. Daar
is op zich niets mis mee, want Elbow is een fantastische band, maar
misschien was het voor I Am Kloot allemaal net wat teveel. Ook Let It
All In is weer geproduceerd door Guy Garvey (overigens samen met Elbow
lid Craig Potter), maar dit keer is de Elbow voorman wat voorzichtiger
geweest met de hoeveelheid dynamiek en het laagje chroom op de
productie. I Am Kloot klinkt hierdoor op Let It All In wat meer als I Am
Kloot, zonder dat de progressie van Sky At Night verloren is gegaan.
Een win-win situatie. I Am Kloot zoekt de progressie dit keer niet in
het toevoegen van dynamiek of in het oppoetsen van de productie, maar in
het verbreden van het stemmige instrumentarium en in een enkele
zonnestraal naast de vele donkere wolken. Let It All In klinkt net wat
lichtvoetiger dan zijn voorgangers, al blijft I Am Kloot een band voor
de herfst en de winter. Net als op Sky At Night worden de grotendeels
ingetogen en akoestische klanken nog wel eens afgewisseld door een
muzikale uitbarsting van een stevige gitaar of de van Elbow bekende
blazers, maar deze uitbarstingen zijn minder frequent en vooral een stuk
minder hevig dan op de vorige plaat. Voorman John Bramwell verzuchtte
twee jaar geleden na alle aandacht voor de productie van Guy Garvey
“It’s about the songs, not the xylophones!” en heeft daarom op Let It
All In de touwtjes weer wat steviger in handen. Let It All In is een
plaat die zich als een warme deken om je heen slaat. De instrumentatie
is sober maar prachtig en zanger John Bramwell zingt beter en vooral
aangenamer dan vroeger. Let It All In is een plaat die veel minder tegen
de haren instrijkt dan zijn voorganger, maar dat betekent niet dat de
songs van een minder hoog niveau zijn. Zeker als je goed naar de plaat
luistert, hoor je hoe knap de muziek van I Am Kloot in elkaar steekt en
de meeste tracks op de plaat blijven nog heel lang door groeien. Met Sky
At Night had I Am Kloot definitief door moeten breken naar een groot
publiek, maar ondanks de lovende recensies is de band met name in
Nederland nog altijd ondergewaardeerd. Dat moet nu maar eens veranderen
met Let It All In. Ik weet bijna zeker dat vrijwel iedere
muziekliefhebber zal zwichten voor de mooie songs van I Am Kloot, dus ga
op zijn minst luisteren. Een ieder die dit niet doet zou zomaar één van
de memorabele platen van (de start van) 2013 kunnen missen.
Erwin Zijleman
Je kunt Let it all in hier
of hier bestellen
No comments:
Post a Comment