De
Britse band Wire gaat inmiddels ruim 40 jaar mee, maar laat op haar
nieuwe album horen dat het er nog altijd toe doet en dat het zichzelf
nog steeds weet te vernieuwen.
Wire
leverde aan het eind van de jaren 70 een perfecte trilogie af, verdween
vervolgens even uit beeld en bleef vervolgens wat anoniem opereren. De
band bleef echter al die jaren actief, wat resulteerde in een aantal
prima albums. Met het titelloze album uit 2015 begon Wire wat mij
betreft pas echt aan haar tweede jeugd en die tweede jeugd bereikt nu
haar hoogtepunt met het bijzonder fraaie Mind Hive. Wire schakelt tussen
aanstekelijke gitaarpop, psychedelische songs en wat zwaarder en
donkerder werk, maar het blijft in alle gevallen Wire. Ruim 40 jaar na
haar debuut klinkt de Britse band fris en urgent, wat maar heel weinig
voormalige tijdgenoten kunnen zeggen.
De
Britse band Wire dook op in de hoogtijdagen van de punk, maar liet
direct op het in 1977 verschenen debuut Pink Flag horen dat het veel
meer was dan het zoveelste punkbandje. De muziek van de band uit Londen
stak veel knapper in elkaar en sloeg uiteindelijk een brug richting de
post-punk.
Met
Chairs Missing en 154 voltooide de band in 1978 en 1979 een bijzonder
fraaie en zeer invloedrijke trilogie, maar vervolgens was het bijna acht
jaar stil rond Wire. Aan het eind van de jaren 80 pakte de band de
draad weer op, maar het hoge niveau van de eerste drie albums werd niet
direct gehaald.
Persoonlijk
verloor ik Wire na die fenomenale eerste drie albums uit het oog en was
ik pas met het in 2015 verschenen titelloze album weer bij de les. Dit
album markeerde wat mij betreft het begin van de tweede jeugd van Wire,
die met het in 2017 verschenen Silver/Lead een passend vervolg kreeg (in
de tussentijd verscheen nog het bijna volwaardige album Nocturnal
Koreans, dat ik voor het gemak maar als EP bestempel). De
trilogie van de wederopstanding van Wire wordt deze week voltooid met
Mind Hive en het is, net als aan het eind van de jaren 70, het beste
album van de drie.
Mind
Hive opent verrassend lichtvoetig. De Britse band maakte nog niet
eerder gitaarsongs die zo zonnig en aanstekelijk klinken als de eerste
vier songs op het nieuwe album. Het is een verrassende, maar wat mij
betreft ook uitstekende openingszet. Mind Hive opent voor Wire begrippen
misschien toegankelijk, maar de songs houden iets eigenzinnigs, hoekigs
en stekeligs. Het zijn bovendien songs die bij herhaalde beluistering
beter en beter worden.
Na
vier verrassend toegankelijke gitaarpopsongs trekt een mistwolk over
het album. Het tempo gaat flink omlaag en Wire klinkt opeens dromerig of
zelfs psychedelisch. Het is een mistwolk die twee tracks aanhoudt en
die aangenaam benevelt. Ook in de wat psychedelisch aandoende tracks
blijft Wire natuurlijk gewoon Wire, wat je onder andere hoort in het
bijzondere gitaarspel.
Hierna
gaat het roer weer om en horen we de meer experimentele kant van Wire,
dat flarden van de muziek uit haar eigen beginjaren combineert met
invloeden uit de Berlijnse jaren van Bowie. Wire klinkt twee tracks lang
wat donkerder, broeieriger en experimenteler dan op de rest van het
album en het zijn absoluut de spannendste momenten op het album. Toch
vallen deze twee tracks wat mij betreft niet uit de toon. Wanneer Wire in de slottrack terugkeert naar melodieuze en zweverige klanken, vallen ook deze klanken weer op zijn plek.
Als
het album er na zo’n 35 minuten op zit heb je een album met drie
gezichten gehoord. Op zich niet gek voor een band als Wire die altijd al
de grenzen opzocht, maar zo dromerig, melodieus en toegankelijk als op
Mind Hive klonk de band nog niet vaak. Het bevalt me persoonlijk wel.
Wanneer Wire de lijn van de twee wat experimentelere tracks op het album
had doorgetrokken was het een loodzwaar album geworden. Nu schiet de
band van lichtvoetig naar dromerig naar zwaar om dromerig te eindigen.
Het
springt op een of andere manier zeker niet van de hak op de tak, want
het is in alle gevallen Wire en het is wat mij betreft Wire in een
uitstekende vorm. Van de bands die vanaf 1977 opdoken in de Britse
muziekscene is vrijwel niets meer over, maar Wire klinkt nog altijd
urgent en op Mind Hive nog net wat urgenter dan de afgelopen jaren.
Erwin Zijleman
Luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment