Niet zo lang geleden had ik nog nooit naar de muziek van de Amerikaanse muzikante Maya De Vitry geluisterd, maar haar recentelijk verschenen album is me in de afgelopen weken zeer dierbaar geworden.
“Each track on the album features a unique band”, aldus de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante Maya De Vitry. Het leek me geen aanbeveling, maar Violet Light klinkt verrassend consistent en over de hele linie prachtig. De instrumentatie op het album is warm en zeer smaakvol en dat zijn kwalificaties die ook zeker van toepassing zijn op de zang van Maya De Vitry, die imponeert met haar mooie stem. Violet Light klinkt vaak als een volstrekt tijdloos singer-songwriter album, maar hier en daar slaat de balans door richting Amerikaanse rootsmuziek. Door de sfeervolle klanken en zang verleidt dit album makkelijk, maar het groeit ook nog een tijd door.
Ik ben de naam Maya De Vitry in het verleden wel eens tegen gekomen, maar ik had volgens mij nog niet eerder naar haar muziek geluisterd. Haar deze week verschenen derde album Violet Light is daarom mijn eerste kennismaking met de muziek van de singer-songwriter uit Nashville, Tennessee, en het is een bijzonder aangename kennismaking geworden.
De Amerikaanse muzikante beschikt over een zeer aangename en ook erg mooie stem en heeft haar nieuwe album ook nog eens voorzien van een mooi en sfeervol geluid. Dat geluid kwam op bijzondere wijze tot stand want Violet Light werd opgenomen met een enorme waslijst aan muzikanten, die vanuit meerdere studio’s bijdroegen aan het album.
Maya De Vitry koos voor iedere track op het album de muzikanten uit en deze speelden hun bijdragen al dan niet van afstand in. Dat fysiek samenkomen in de studio lang niet altijd nodig is, is de afgelopen twee jaar wel vaker bewezen, maar het kiezen voor steeds een andere band voor verschillende tracks op een album is niet zonder risico. Met zoveel verschillende muzikanten wordt het geluid op een op deze wijze gemaakt album al snel een bonte lappendeken, maar Violet Light van Maya De Vitry klinkt verrassend consistent.
In iedere track nemen weer andere instrumenten en muzikanten het voortouw, maar omdat de sfeer van de tracks niet wezenlijk verandert en de stem van Maya De Vitry centraal staat, komt de consistentie van het album niet in gevaar. Het levert overigens wel flink wat muzikale hoogstandjes op, al spelen de muzikanten op het album vooral ingehouden.
De sfeer op het derde album van Maya De Vitry is de sfeer van een tijdloos singer-songwriter album, al kan de muzikante uit Nashville hier en daar ook flink opschuiven richting de Amerikaanse rootsmuziek, wat een gevarieerd album maar zoals gezegd ook consistent klinken oplevert.
Maya De Vitry tekent op haar nieuwe album niet alleen voor hele mooie vocalen, maar ook voor andere akoestische en elektrische gitaren, banjo, viool en kazoo. Het legioen muzikanten dat haar bij staat op dit album voegen onder andere mandoline, bas, drums, orgel, keyboards, blazers, strijkers en een pedal steel toe aan het warme geluid op het album. Verder dragen meerdere zangeressen, onder wie Maya’s zussen Monica en Nina De Vitry achtergrondvocalen bij.
Het levert een zeer smaakvol geluid op, dat ondanks het grote aantal instrumenten dat is ingezet betrekkelijk ingetogen klinkt en heel veel ruimte open laat voor de prachtige stem van de muzikante uit Nashville. Violet Light van Maya De Vitry is een tijdloos album, dat moeiteloos een aantal decennia geleden gemaakt had kunnen worden, maar dat ook niet misstaat in het heden.
Het is bovendien een album dat kwaliteit ademt. Die kwaliteit hoor je in de bijzonder fraaie klanken, in de mooie warme productie van Ethan Jodziewicz en Maya De Vitry, in de geweldige en soms uit de tenen komende zang van de Amerikaanse muzikante en in de uitstekende songs op het album.
Direct bij eerste beluistering was ik elf songs en ruim een half uur (waarom worden er momenteel toch zoveel wat mij betreft net wat te korte albums uitgebracht?) onder de indruk van de muziek van de singer-songwriter die mij tot dusver nog niet was opgevallen, maar sindsdien grijp ik met enige regelmaat naar dit prachtige album, vooral wanneer de zon onder is buiten regen en wind de dienst uitmaken.
Erwin Zijleman
No comments:
Post a Comment