De
jonge Zweedse muzikante Ebba Åsman verrast, verleidt en betovert met
een bijzonder stemmig en beeldend jazz album, waarop haar trombone de
hoofdrol speelt.
Ik
ben normaal gesproken niet zo gek op jazz en had nog nooit bewust een
trombone gehoord, tot ik de muziek van Ebba Åsman tegen kwam in een NPO
documentaire over jonge muzikanten. Het is een documentaire die een mooi
verhaal verteld, maar die ook prachtige muziek laat horen. Het is de
muziek op het eerste album van de Zweedse muzikante, die prachtig
sfeervol speelt. Zoom Out is een album van de nacht en een album van de
stad waarin Ebba Åsman momenteel woont, maar het is ook een ruimtelijk
album dat je eindeloos mee sleept in haar bijzondere muzikale wereld.
Onlangs
belandde ik tijdens het zappen bij een aflevering van de NPO serie New
Generation. De aflevering was volledig gewijd aan de jonge Zweedse
muzikante Ebba Åsman en vertelde haar verhaal.
Het
is een verhaal dat begon toen Ebba Åsman op zeer jonge leeftijd wilde
kiezen voor een instrument dat niemand anders bespeelde en uiteindelijk
koos voor de trombone. Ze bleek zeer getalenteerd en vond door een
gastles op haar middelbare school in Stockholm een geschikte docent in
de Nederlandse trombonist Ilja Reijngoud.
Hij
weet haar over te halen om na de middelbare school te kiezen voor
Codarts, een in Rotterdam gevestigde internationale hogeschool gericht
op muziek en dans, waar Ilja Reijngoud werkzaam is als docent. Ebba
Åsman twijfelt geen moment en verruilt Stockholm voor Rotterdam, zelfs
voor ze formeel is toegelaten op Codarts. Het blijkt een verstandige
keuze, want Ebba Åsman ontwikkelt zich sindsdien razendsnel en is met
haar trombone een graag geziene gast in talloze muziekprojecten.
Ik
kwam de documentaire zoals gezegd tegen tijdens het zappen, maar ik ben
tot de aftiteling blijven hangen en heb de paar minuten die ik heb
gemist achteraf nog bekeken. Het is een documentaire die indruk maakte
vanwege het mooie verhaal en de moedige keuzes van Ebba Åsman, maar ik
werd ook geraakt door de muziek in de documentaire.
Dat
is op zich gek, want de jonge Zweedse muzikante maakt vooral jazz en
dat is een genre waarin ik nauwelijks thuis ben en dit geldt zeker voor
jazz waarin de trombone de hoofdrol speelt. De muziek in de documentaire
blijkt afkomstig van het eerste album van Ebba Åsman, het vorig jaar
verschenen en binnenkort ook fysiek uitgebrachte Zoom Out. Het is een
album dat me sindsdien verrassend dierbaar is geworden.
Op
Zoom Out horen we naast Ebba Åsman een ritmesectie en een pianist, maar
het is de trombone van de Zweedse muzikante die voor een belangrijk
deel het geluid op het album bepaalt. De warme en sfeervolle klanken van
de trombone maken van Zoom Out een album van de avond en de nacht en
het zijn klanken die prima passen bij de verhalen die Ebba Åsman met
haar muziek wil vertellen. Het
zijn verhalen over nachtelijke ritten op haar fiets, de straat waarin
ze woont die ’s avonds tot leven komt en de nachtelijke blik over de Maas en de skyline van Rotterdam.
De
muziek van Ebba Åsman is absoluut in het hokje jazz te duwen, maar het
is niet het soort jazz waar ik vooral nerveus van wordt. De jazz van
Ebba Åsman is zich langzaam voortslepende en bijzonder sfeervolle jazz.
De jonge Zweedse muzikante maakt muziek van de nacht en muziek van de
grote stad, maar het is ook ruimtelijke muziek, die zich ongetwijfeld
heeft laten inspireren door de weidsheid van haar vaderland.
Ik
hou normaal gesproken niet zo van instrumentale muziek en niet van
jazz, maar de muziek van Ebba Åsman zit vol betovering en verleiding.
Het is muziek die garant staat voor een lome sfeer en prachtige beelden
op het netvlies, maar het is ook muziek die iedere keer weer opvalt door
de rijkheid en de vele verassende wendingen. Zonder de fraaie NPO
documentaire was ik dit album nooit op het spoor gekomen, maar inmiddels
vormt het de basis voor het verder onderzoeken van dit genre.
Erwin Zijleman
Luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment