Margo
Price maakte vorig jaar met hulp van haar ontdekker Jack White een
countryplaat die zowel aansloot bij de tijdloze countrymuziek uit de
jaren 70 als bij de Nashville countrypop uit het heden.
Margo
Price manoeuvreerde zich met het uitstekende Midwest Farmer’s Daughter
ergens tussen aan de ene kant Tammy Wynette, Dolly Parton en Loretta
Lynn en aan de andere kant Lydia Loveless, Brandy Clark en Kacey
Musgraves en maakte indruk met haar voor het genre gemaakte stem en haar
hoorbare liefde voor de countrymuziek uit het verleden en het heden.
Op
haar tweede plaat All American Made trekt Margo Price de lijn van haar
debuut door, maar profiteert ze ook van alle extra opties die ze dit
keer had.
Die
extra opties komen uit verschillende richtingen. Door het succes van
het debuut was het dit keer een stuk makkelijker om flink wat hele goede
muzikanten naar de studio te lokken en was zelfs ouwe rot Willie Nelson
te porren voor een duet. Hiernaast
begon Margo Price aan het opnemen van haar tweede plaat toen net ene
Donald Trump zijn plek in het Witte Huis had verzekerd, wat flink wat
voer voor de teksten op de nieuwe plaat heeft opgeleverd.
Door
alle muzikale bijstand klinkt All American Made werkelijk fantastisch.
De vele topmuzikanten op de plaat leggen een gloedvol rootsgeluid neer,
waarin de heerlijke stem van Margo Price uitstekend gedijt.
Het
is een rootsgeluid dat een stuk veelzijdiger is dan dat op het debuut
van Margo Price. De country uit de jaren 70 blijft de grote liefde van
en de belangrijkste inspiratiebron voor Margo Price, maar All American
Made bestrijkt een veel breder palet en verkent ook de uithoeken van de
Amerikaanse rootsmuziek en naastliggende genres als de rock ’n roll, de
soul en de 50’s en 60’s girlpop.
De
door haar man Jeremy Ivey geleide band legt een prachtige basis met een
glansrol voor de ritmesectie, waarna een heel arsenaal aan instrumenten
zorgt voor de fraaie versiersels. Het mooiste versiersel op Alle
American Made is echter de stem van Margo Price. De Amerikaanse
singer-songwriter kan ontroeren met een ongeƫvenaard mooie snik, maar
kan ook subtiel verleiden of ruw uithalen.
De
fantastisch klinkende instrumentatie vol haakjes naar het roemruchte
verleden van de Amerikaanse rootsmuziek en voldoende raakvlakken met het
heden en de fantastische stem van Margo Price maken van All American
Made al een betere plaat dan het ook al uitstekende debuut, maar ook in
tekstueel opzicht graaft Margo Price dit keer dieper.
All
American Made beschrijft de toestand waarin grote delen van de
Verenigde Staten en met name het Amerikaanse platteland verkeren en het
is een toestand die flink afwijkt van het beeld dat de nieuw gekozen man
in het Witte Huis schetst.
Hier
en daar schopt Margo Price voorzichtig tegen Trump, maar All American
Made is vooral een empathische plaat die de vinger op de zere plek legt,
ook wanneer het gaat om rechten van vrouwen. Margo Price doet dat met
songs die je heerlijk mee terug nemen naar vervlogen tijden, maar ook af
en toe met beide benen in het heden zetten en ze doet het op een manier
die maar weinigen gegeven is, waardoor ze wat mij betreft kan worden
geschaard onder de smaakmakers van het moment.
Erwin Zijleman
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment