Op
de website MusicMeter, waarop muziekliefhebbers hun al dan niet
gezouten mening over een album kunnen geven, las ik een paar dagen
geleden bijzonder enthousiaste verhalen over You Will Not Die van de uit
Zuid-Afrika afkomstige Nakhane.
Direct
bij eerste beluistering begreep ik de positieve of zelfs opgewonden
verhalen over de plaat van deze Nakhane, die zich in het verleden kort
bediende van de achternaam Touré (als eerbetoon aan de Afrikaanse
muzikant Ali Farka Touré) en sinds deze eerste beluistering ben ik
alleen maar meer onder de indruk geraakt van de muziek van de
Zuid-Afrikaanse muzikant.
You
Will Not Die opent met prachtige, rijk georkestreerde en bijna
filmische klanken, die direct beelden van weidse Afrikaanse vlakten op
het netvlies toveren. Het zijn klanken die worden gecombineerd met de
mooie en zeer krachtige stem van Nakhane, die op het eerste gehoor wel
wat doet denken aan die van Benjamin Clementine.
Waar
ik de muziek van Benjamin Clementine en zijn stem vaak net wat te
pretentieus vind, had Nakhane me met de groots klinkende openingstrack,
waaraan ook nog avontuurlijke elektronica en fraaie pianoklanken zijn
toegevoegd, direct te pakken. De
stemmige openingstrack legt de lat direct bijzonder hoog voor de rest
van het album, maar Nakhane kan hier mee overweg, door op imponerende
wijze zijn veelzijdigheid te tonen.
De
van stuwende elektronica en springerige ritmes voorziene tweede track
schiet meteen een heel andere kant op en doet me in eerste instantie wel
wat denken aan de platen waarop David Bowie flirtte met moderne
dansmuziek. Op buitengewoon subtiele wijze voegt Nakhane echter ook
invloeden uit de Afrikaanse muziek toe aan het al zo rijke en
veelzijdige geluid, bijvoorbeeld door de zo karakteristieke gitaarlijnen
uit de Afrikaanse muziek of Afrikaans aandoende koortjes toe te
voegen.
Wanneer
de ritmesectie kiest voor een wat zwaarder aangezet geluid en de
gitaren opeens hoekiger klinken, zijn associaties met de beste platen
van Peter Gabriel niet te onderdrukken en zo verrast You Will Not Die
steeds weer met verrassende wendingen en briljante vondsten.
De
stem van Nakhane maakt hierbij diepe indruk. Het bijzondere van deze
stem is dat Nakhane het pretentieuze van Benjamin Clementine en het
ongrijpbare van Antony weet te combineren met de allure van Bowie en de
soul van bijvoorbeeld Terence Trent d’Arby.
Nakhane
kan hierdoor uit de voeten in mysterieus en atmosferisch klinkende
pianosongs, maar blijft ook overeind wanneer een hele batterij
elektronica om hem heen losbarst. De Zuid-Afrikaanse muzikant
beschikt over een stem die kwetsbaar maar ook strijdbaar kan klinken,
wat deels zal zijn veroorzaakt door het verleden van Nakhane als
homoseksueel in een sterk homofobe omgeving.
Het
is zeker niet alleen de stem van Nakhane die van You Will Not Die zo’n
bijzondere plaat maakt. Ook het zeer rijke en veelzijdige
instrumentarium, dat zowel bloedmooi als avontuurlijk klinkt, en de
werkelijk prachtige productie van Ben Cristophers, die zelf ook een
aantal prachtige soloplaten maakte (met het uit 1999 stammende My
Beautiful Demon als hoogtepunt), dragen nadrukkelijk bij aan het
fascinerende eindresultaat.
Hetzelfde
geldt voor de veelheid aan invloeden op de plaat, want niets is Nakhane
te gek, waardoor You Will Not Die kris kras door een aantal decennia
popmuziek schiet en bijna achteloos schakelt tussen 80s synthpop,
Afrikaanse muziek en pastoraal klinkende pianosongs, om slechts drie van
de vele uitersten te noemen.
Ik
vond You Will Not Die direct een prachtplaat, maar inmiddels ken ik
magische krachten toe aan een plaat die maar blijft verrassen met
hemeltergend mooie passages en een impact om bang van te worden. Ik lees
nog verrassend weinig over de nieuwe plaat van Nakhane, maar man wat is
dit goed!
Erwin Zijleman
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment